EnergiaGorilla

Végzettségét tekintve közgazdász, szakmáját tekintve energetikus, hozzáállását tekintve aggódó állampolgár. Egy gorilla türelmével.

Friss topikok

  • Éhes ló: @Flyer68: meglehetős spéttel reagálsz, de a kérdésemre adott válaszod megnyugtat: minden kibaszott... (2015.01.29. 10:04) Büszkén, nonprofit módjára
  • lombozódó: polyvinyl 2014.05.31. 18:02:02 Sajna nem tudja, ő csak ott van egy jó fizetésért. Ez ma az orszá... (2014.06.22. 23:06) Üres zsebből, üres zsebbe, nemzeti tulajdonban, biztonságban
  • twentydigitcombination: Hali! "Mostanra már a magyar háziasszonyok is fújják, hogy az USA-ban palagáz-forradalom zajlik." ... (2014.06.17. 11:32) A világ nem elég
  • Netuddki.: Állami? Ami állami tulajdonban volt régen az szükségszerűen lerohadt. Más. Azért kíváncsi lennék ... (2014.04.04. 08:01) 28 nappal később
  • das boot: Frankó írás! (2014.03.19. 13:29) Trükközik-e az MVM?

2013.04.16. 23:37 energiagorilla

Rezsicsökkentés a médiában

Azt már jó ideje tudjuk, hogy a magyar sajtótermékek okvetlenül húznak valamilyen mértékben balra vagy jobbra, de a rezsicsökkentés értelmezésében most kézzelfoghatóan kimutatható némi elfogultság pro avagy kontra. Lássuk, hogyan lesz 3400 átlagos érdeklődésből 3400 meggyötört fogyasztó.



Két hír látott nemrégiben napvilágot. Az egyiket a frissen felálló, energiahivatali utód, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal bocsátotta ki. Ha minden előítéletességtől mentesen lecsupaszítjuk, akkor nagyjából arról szól, hogy több mint 3400 „panasz” érkezett közműszolgáltatóval kapcsolatban hozzájuk január 1. óta. Fontos a dátum, hiszen január 1-től mondjuk március végéig valójában nem hozzájuk jött, hanem még a jogelőd Energia Hivatalhoz, ami nem feltétlenül jelenti azt, hogy azok feljelentések voltak, lehettek sima bejelentések, érdeklődések, és persze lehettek panaszok is. Ennek később még lesz jelentősége.

Valójában egy szám önmagában keveset fejez ki. Sok ez a 3400 vagy kevés? Mihez képest? Más országban mennyi? Tavalyelőtt mennyi volt? Mennyi volt Viktor alatt, Gyurcsány alatt, vagy Mátyás (nem a kopasz, hanem az igazságos) idején? Dinamika nélkül ez csak pusztába kiáltott szó.

Az is megkérdőjelezhető, hogy a 3400-at panasznak értelmezzük, hiszen ilyen kategória nem feltétlenül létezik. Ugyanúgy lehet közöttük sima érdeklődés, ahogy végső elkeseredettségben íródott, felháborodott panasz. És az utóbbi nem feltétlenül jogosabb, mint az első. Egy hívásról tehát csak akkor jelenthető ki, hogy panasz, ha amúgy tényleg végez bárki ilyen kategorizálást.

A másik hír valamivel frissebb, ebben a Fogyasztóvédelmi Hivatal adott ki tájékoztatást: eddig 700 panasz érkezett hozzájuk rezsi ügyben, és egyiknél sem történt elmarasztalás. Itt is bizonytalan az értelmezhetőség. Honnantól számolva 700? Sok az vagy kevés? Kínai piaci zárlatos hajszárítóra ennél több vagy kevesebb szokott érkezni? Mi az, hogy még nem történt elmarasztalás? Azért, mert mind a 700 alaptalan kötekedés volt, vagy azért mert még nem jutottak el az ítélethozatalig? Vagy mind olyan, hogy teljesen igaza volt a fogyasztónak, de kicsit azért szóban megdorgálták a szolgáltatót?

Az eredeti nyúlfarknyi közzétételeknek alig megy valaki utána manapság. Így persze az átlag olvasó soha sem fog tiszta képet kapni arról, hogy a Magyarországon működő közműszolgáltatók tevékenysége a reálisan elvárható minőségi színvonalnál rosszabb, vagy jobb.

Most pedig nézzük, milyen feldolgozások születtek az adott témából. Jöjjön pár cím, zseniálisan tág határok között lehet ugyanazt értelmezni.

"Ömlenek a panaszok a közműcégekre." Ezzel a címmel indította a sort a kormányközeli Magyar Nemzet. Ez első olvasatra komoly vád a szolgáltatókra nézve. Aztán beljebb a szöveg vége felé már tompábbak az agyarak: „Mint a laphoz eljuttatott közlésből kiderült, a zöldszámon kezdetben azután érdeklődtek a legtöbben, hogy az árcsökkenés hogyan épül fel, illetve az hogyan jelenik meg a gáz-, a villany- és a távhőszámlán. Később a rezsicsökkentéssel nem érintett termékek, szolgáltatások területén várható változások után érdeklődtek. Ilyen a palackos gáz, hulladékszállítás, ivóvíz- és csatornaszolgáltatás, amelyek díja a kormány tervei szerint július 1-jétől ugyancsak csökkenni fog.” Tessék mondani, akkor most ömlik az a panasz, vagy csak kérdezősködnek az emberek? Szerintem nem ugyanaz...

A Figyelő Online elolvasta a cikket, és levonta a következtetést: finomítani kell ezeken az állításokon, ha hiteles médiumnak akarnak tűnni: „A lap szerdai számában ismerteti, hogy a bejelentést tevők főként arról érdeklődnek, milyen módon tudják követni az árcsökkenést a számláikban, illetve a hulladékszállítás és vízszolgáltatás korábbi drágulása miatt érkeztek panaszok. A cikk szerint tavaly közel 4000 reklamáció érkezett a hivatalhoz az energiaszolgáltatók miatt, főként szerződésszegéssel kapcsolatban, de a bejelentések közül csak kevés bizonyult jogosnak."  Azért a címet ők is letöltésmágnesnek használják, bár értelme nem sok: "Rezsicsökkentés miatt sok a panasz a közműcégekre". Amiatt panaszkodik valaki, hogy csökken a rezsi???

A Népszabadság tegnapi összefoglalása a leginformatívabb, bár a cím itt is hatásvadász, és itt is félreérthető: "Dől a panasz a rezsicsökkentés miatt."

A szövegben viszont számos más megjelenés félreértelmezését is leleplezik: „A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal ingyenes rezsicsökkentési vonalán csak tájékoztatást nyújt, a panaszokat a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság kezeli”. Kiderül tehát, hogy a sok panasz nem más, mint érdeklődés, a valóban mérhető panaszok az NFH-hoz kerülnek, de ott meg nem telt el elég idő ahhoz, hogy az idei panaszokról olyan statisztika készüljön, amiben már elmarasztások is történtek. Ami persze nem jelenti azt, hogy nem lehet köztük olyan, ami jogos, és a szolgáltató elmarasztalásával fog zárulni.

A Gazdasági Rádió aztán a Népszabadság cikket foglalta össze, és sajátosan nagyvonalú következtetésre jutott „700 panaszból egy sem igazolódott” Végülis, ha a világ minden hírét egy SMS hosszúságban kell leírni, akkor ez egyfajta megfejtés, csak hát egy kifejezetten gazdasági vonatkozású anyagok feldolgozására szakosodott médiumtól ez némiképpen nagyvonalú megoldás.

Lendüljünk át a képzeletbeli mérleg másik serpenyőjébe, jöjjön egy hajmeresztően elfogult feldolgozás a Híradó.hu oldaláról:„Eddig mintegy 3400-an jelezték országszerte, hogy nem csökkent a rezsiszámlájuk. A bejelentéseket a fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálja ki. Eddig több mint 3 ezer panasz érkezett a rezsicsökkentésért felelős munkacsoporthoz olyanoktól, akiknek január óta sem csökkent a rezsijük, holott erről törvény rendelkezik.
Tehát, az a 3400 hívás, amiről pár napja még a Magyar Nemzet is csak annyit mert mondani, hogy a java eleinte csupán érdeklődés volt, azt a Híradó már úgy hozza le, hogy mindannyian a rezsicsökkentést megtagadó közművek áldozatai, és utolsó szalmaszálként hívták a zöld számot, hogy mentse meg őket valaki a helyi közmű túlkapásaitól.

Hát, ennyit a közszolgálatról. Aki manapság bármiről bármit tudni szeretne, annak 10 különböző médiumból kell szintetizálnia, esetleg megkérdezni közvetlenül a kapitányt, hogy hány éves, és mi harminc.

UPDATE: Egyik olvasóm jelezte, hogy a Portfolio már korábban egy nagyon korrekt cikket hozott össze a fenti témáról, benne nagyjából azon kérdésekre a válasszal, ami a poszt elején bennem is felvetődött, elismerés nekik.

Fordítanál energiát a megértésre? Kövesd a Gorillát a Facebookon!

20 komment · 2 trackback

Címkék: média fogyasztóvédelem villanyszámla energiahivatal portfolioblogger rezsicsökkentés


A bejegyzés trackback címe:

https://energiagorilla.blog.hu/api/trackback/id/tr75230550

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.04.17. 11:26:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.04.17. 11:13:07

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Netuddki. 2013.04.17. 09:28:05

Ha már média, kimaradt az mr1. Annak is az "ütköző" című déli műsora. Ezt általában egy halászzsuzsa nevű, obersovszki magasságokba törő egyén vezeti. De szerintem már bőven túl is szárnyalta. Azon szoktam röhögni amikor a fideszes meghívottakkal karöltve, közösen ekézik a maszopos meghívottat.

Mi köze a rezsicsökkentéshez? Pl. a tegnapi "műsor". Valahogy mindig szóba kerül.
A gyerekek jogairól és egyebekről volt szó. Na, pont a gyerekekről nem esett egy büdös szó. Addig legalábbis amíg hallgattam. De szépen gyepülték egymást. Hajrá, csak "így" tovább...

Sir Nyű 2013.04.17. 10:34:47

Szép munka! Szegény hivatásos újságírók, akik között képzett is akad és amúgy ezért kapnák a fizetésüket, nem tudtak egy ilyen cikket összehozni...
NMHH felé ment a panasz? :-) Azért ott konrétan hazudtak, ha úgy volt, ahogy írod, nem félreértelmezés vagy mittudoménmi történt, hanem manipuláltak.

Mária 2013.04.17. 11:02:49

Hazudnak.

Mi ebben a meglepő?

Mindig ezt csinálják.

energiagorilla 2013.04.17. 11:09:35

@Horsu bácsi: Na, ez korrekt, be is építem a posztba gyorsan.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.04.17. 11:24:05

Ezen besírtam: "Mátyás (nem a kopasz, hanem az igazságos) " Valami nagyon agy. :D:D:D

deneskata 2013.04.17. 12:02:54

Kiváló cikk, szép munka! Gratulálok!
Sajnos, nekem nincs türelmem minden hírnél hasonló nyomozásra, így aztán minden egyes cikk után csak a kétely marad bennem: ez biztos nem egészen így van!

Kedves kovi1970!
Halász Zsuzsa és az Ütköző nekem is az egyik kedvencem! Írtam is neki egyszer, hogy a kettő egy ellen nem igazán sportszerű felállás, nem is szólva arról, hogy az ember így önkéntelenül is az mszp-és pártjára áll, szegényt sajnáljuk a túlerő miatt!
Szintén az Ütközőben volt, mikor egy önkormányzatokat érintő ügyben meghívták a Minisztérium egy képviselőjét, az Önkormányzatok képviseletében meg Kósa Lajost! Na, képzelhetitek mekkora vita kerekedett....

LeCavalier 2013.04.17. 14:08:23

Azért az nem lett volna gyenge teljesítmény a szakújságíróktól, ha azt is meg tudják mondani, hogy pl. tavaly hány hívás érkezett a 2013. január 1-je óta létező zöld számra... Ezért megint érdemes volt kritizálnod, Gorilla.

energiagorilla 2013.04.17. 14:50:08

@LeCavalier: Ha félre akarod érteni, akkor bátran értsd félre, önigazolás gyanánt ez a legjobb, de tényleg.

komplikato 2013.04.17. 15:18:23

@LeCavalier: Lenne egy fogadásom, hogy ha azt valaki megtenné, egyből lelőné a poént, mert valószínűleg ennél sokkal több.

LeCavalier 2013.04.17. 15:42:05

@energiagorilla: Nem félreértés, félremagyarázás, mégpedig a te részedről. Ha megnézted volna rendesen, a Népszabis cikkből pl. egyértelműen kiderült, hogy január óta érkezett 700 panasz, ráadásul az is ott van, hogy ehhez képest mennyi energiafogyasztó van.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.04.17. 16:05:31

Még jó, hogy a KSH adatai szerint tavaly a palackos gázon kívül nem volt jelentős emelkedés, a háztartási energia mindössze 4,7%-kal drágult.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.04.17. 16:20:36

@kovi1970: Haha,azt énis hallgattam krumplifőzelék-főzés közben, már kínomban röhögve vinnyogtam ahogy volt ott "elmútnyócév", "elmúltháromév", ki mennyit és hogyan emelt gázárat, stb. Ütötték egymást mint a vadszamarak, már nem is tudtam melyikük meyik, a műsorvezető meg kéjesen belerúgdalt időntként a maszopos kolleginába.

Hibátlan volt :D

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.04.17. 16:23:51

@kovi1970: Ja, és csak x perc után kapsolódtam be, így a legvégén tudtam meg, hogy a gyerekek jogairól lett volna szó, de ők folyamatosan a rezsicsökkentésről meg a gázáremelésekről "vitáztak".

energiagorilla 2013.04.17. 16:58:44

@LeCavalier: Konkrétan ott van az írásomban, hogy a Népszabis cikk informatív, és helyre rakja azt is, ami az eredetileg kiadott közleményből hiányzik annak, aki valóban érdeklődik. Tényleg nem látom be mi a kritikád lényege.

Rendíthetetlen Álamkatona 2013.04.17. 17:31:22

@deneskata: Jaja! Én is szétröhögöm egyelőre a kora délutánjaimat.
Az a jó még ebben a Zsuzsanéniben, hogy ha a mantrának egy-egy elemét kifelejtené a fideszes megszólaló, akkor alákérdez, vagy rosszabb esetben ő maga teszi szóvá.

Rendíthetetlen Álamkatona 2013.04.17. 17:32:50

@Gábor (Gee Halen): Még jó, hogy "hölgyeket" hívtak meg vitázni. :-)

LeCavalier 2013.04.17. 18:57:54

@energiagorilla: Csakhogy nem volt semmiféle közlemény, egyszerűen a lap megkereste az NFH-t és ők meg válaszoltak, úgy, hogy abból minden pontosan kiderült, nem nagyon van ezen mit számon kérni - ahogy tavalyi adatokat sem a zöld szám esetében.

Arra akarok kilyukadni, hogy amit írtál, az pont ugyanolyan, mint amit a média híreiről gondolsz: egyszerűen félremagyarázol egy általad kreált esetet úgy, hogy az a neked megfelelő - vagyis energiaszolgáltatói - szempontból működjön.

energiagorilla 2013.04.18. 10:48:54

@LeCavalier: Az azért vicces, hogy csinálok egy körképet, bal és jobboldali sajtóorgánumokból egyaránt, amiben ugyanúgy kritizálom mindkét oldali elfogultságot (lásd Híradó vs. Gazd.Rádió), és akkor megvádolsz félremagyarázással. Mivel nem ismerem a sajtó működését, ezért abban feltétlenül igazad lehet, hogy eredetileg nem volt közlemény, hanem a Magyar Nemzet önállóan "robbantotta ki" a 4300 panaszos ügyét. Az viszont, hogy ezt mindenhol átvették és kommentálták, nekem azt mutatja, hogy az MTI csinált azért ebből egy kivonatot, és azt dolgozták fel így vagy úgy a médiumok. Na és itt jön az én panaszom: ha leközöl valaki egy MTI alapú hírt, akkor miért nem veszi a fáradságot (tisztelet a kivételnek, például a fentebb is említett Népszabadságnak és Portfolionak), hogy kontextusba helyezi a számokat és az állításokat. Két magyarázat lehet, az egyik egy passzív a másik egy aktív viselkedés következtében. A passzív az, hogy nincs hozzá kedv és érdeklődés, vagy eleve nincs rá elég hely vagy idő. A másik, az aktív viselkedési forma, ahol egyszerűen tudatos az, hogy nem megy jobban utána a dolognak, mert akkor kezében a lehetőség, hogy a 4300-at úgy kommentálja, ahogy jólesik, lásd Híradó. A vesszőparipád, az idei 700 betelefonáló, ott nyilván igazad van, hogy nem lehet tavalyi adattal összehasonlítani, ez előttem is világos, elsőre is értettem, hogy mit írtál, csak azt gondolom, hogy ez szándékos kötekedés részedről, hogy majomnak próbálsz beállítani (ami persze egy gorilla esetében akár bók is lehet). Éppen a Népszabi példáját emelem ki én is pozitívumként, erre rámolvasod, hogy bezzeg a Népszabiban elolvashattam volna, ha akartam volna. Képzeld, elolvastam, erről is szól ez a bejegyzés. De nem minden sajtóorgánum tette meg azt, hogy utánajárjon a 4300-nak például. Az idei 700-ról meg azt gondolom, hogy ott is érdemes csínján bánni, azzal, hogy "eddig még egy elmarasztalás sem volt", hiszen lehet közte olyan, ami még nem zárult le, vagy ha le is zárult, attól még volt valamiféle elmarasztalás, közös megegyezés, újonnan kiszámolt számla, satöbbi, tehát nyilván van hibajavítás a szolgáltatói oldalon is. Ezt is leírtam a bejegyzésben. Ezért sem értem, hogy miért vádolsz azzal, hogy csak az energiaszolgáltatói szempontból pozitív magyarázatra gyúrnék. Hát ennyi. Bízom benne, hogy tudunk maradni a normális vitastílus keretein belül.

LeCavalier 2013.04.18. 12:37:44

@energiagorilla: Az, hogy nem ismered a média működését, ebből az anyagodból elég egyértelműen kiderült. Az érvelésed szerintem pl. ott nem állja meg a helyét, hogy dicséred a Népszabit, amiért hogy utánajárt a témának, és nem csak bevágta az MTI-t, amiben igazad van, de az utánajárás ellenére volt képes ugyanazt a címet adni, mint a Magyar Nemzet.
De amúgy a Népszabinak ezzel teljesen igaza volt, mert így kap az egész hírértéket, egyúttal pedig nem közöl olyat, ami félrevezető lenne.
Na mindegy, amúgy igazad van, túlbeszéltük a kérdést.