EnergiaGorilla

Végzettségét tekintve közgazdász, szakmáját tekintve energetikus, hozzáállását tekintve aggódó állampolgár. Egy gorilla türelmével.

Friss topikok

  • Éhes ló: @Flyer68: meglehetős spéttel reagálsz, de a kérdésemre adott válaszod megnyugtat: minden kibaszott... (2015.01.29. 10:04) Büszkén, nonprofit módjára
  • lombozódó: polyvinyl 2014.05.31. 18:02:02 Sajna nem tudja, ő csak ott van egy jó fizetésért. Ez ma az orszá... (2014.06.22. 23:06) Üres zsebből, üres zsebbe, nemzeti tulajdonban, biztonságban
  • twentydigitcombination: Hali! "Mostanra már a magyar háziasszonyok is fújják, hogy az USA-ban palagáz-forradalom zajlik." ... (2014.06.17. 11:32) A világ nem elég
  • Netuddki.: Állami? Ami állami tulajdonban volt régen az szükségszerűen lerohadt. Más. Azért kíváncsi lennék ... (2014.04.04. 08:01) 28 nappal később
  • das boot: Frankó írás! (2014.03.19. 13:29) Trükközik-e az MVM?

2013.09.04. 11:06 energiagorilla

A magyar tunyavilág modernizálása

Míg itthon a lakosság energiatudatossága kábé addig terjed, hogy nagy melegben megrohanjuk ventillátorért a barkácsáruházakat, addig az angoloknál simán megél egy webshop, ami zöld-energiás modulokat árul lakossági felhasználásra. Mi kellene nekünk ahhoz, hogy rácuppanjanak az emberek az energiahatékonyság témájára?

Egészen pofás, szinte már LEGO-hoz hasonlíthatóan egyszerű – és ahhoz fogható vonzerejű – házi energiahatékonysági egységeket vásárolhatnak a brit fogyasztók a GreenKit nevű cég honlapjáról. Azt persze gyorsan tegyük hozzá, hogy a cég népszerűsége akkor futott fel igazán, mikor egy komolyabb júliusi áramkimaradás rádöbbentette az embereket a brit villamos hálózat problémáira, és az azt követő kormányzati nyilatkozatok további áramkimaradásokat valószínűsítettek, elismerve, hogy lemaradásban vannak az igények alakulásához képest. Igaz, ezek a berendezések nem olcsóak, de megtérülnek, hitellel és támogatással kombinálva már egy normális középosztálybeli család is megengedheti magának.

A legnépszerűbb termékük az a tárolóberendezés lett, amivel a házi napelemekkel termelt árammennyiség rakható félre éjszakai üzemelésű készülékek számára, vagy kimaradások áthidalására. Pár nap alatt 200%-kal ugrott az érdeklődés. Ráadásul egy olyan országban, ami nem a verőfényes napsütésről híres. Akkor mégis megéri helyben termelni áramot? Vajon milyen eredményt lehetne elérni a honlapról összeválogatott eszközökkel egy olyan területen, mint mondjuk egy hortobágyi tanya, ahol van nap, van szél, van biomassza, stb. Ehelyett a szétszórtan elhelyezkedő tanyavilágokat bekötjük drága pénzért az országos hálózatba többkilométeres földkábelekkel. Nagy ötlet.

Persze egy energiahatékonysági átállás egyfelől pénzbe kerül, másfelől a szokásokon is változtatni kell. Aki energiatudatos, az mindenre oda kell figyeljen. Mi mikor üzemel, reggel és/vagy este fürdünk inkább, milyen szemetet hova dobunk, éjszakára bedugva felejtjük-e a DeLoreant, satöbbi satöbbi. Átlagos (magyar) fogyasztónak ez nyűg. Ismerek olyan vidéki települést, ahol „érdeklődés hiányában” megszűnt a szelektív hulladékgyűjtés, máshol pedig úgy próbálnak alkalmazkodni a fogyasztói hozzáálláshoz (illetve fogyasztói ignoranciához), hogy elég egyfajta zsákba rakni mindent, ami hasznosítható, mert 3-4 féle gyűjtő már bonyolult lenne. Élvezet volt látni viszont a hétvégén a TV2 Naplójában az illegális szemetelők ellen felállított akciócsoport tettenéréseiről szóló beszámolót, öröm volt a májnak. Persze kicsi a valószínűsége, hogy az én tippem hatására verbuválták a csapatot, de pont ilyet akartam, és jó volt látni megvalósulni.

Sokszor amúgy alkalmazkodni egészen élvezetes. Ezt a célt szolgálják például a kis pontgyűjtő játékok a hibrid vagy elektromos üzemű autók fedélzeti számítógépén. Ha ügyesen vezet az ember, akkor gyűlnek a levélkék  a műszerfalon, vagy zöldül a kilométeróra hátlapja, felpittyennek a bónuszok, stb. Nem mindegy ugyanis, hogy miként vezetünk egy elektromos autót: motorféket használni például kifejezetten nem éri meg, holott robbanómotoros járműveknél az a legtutibb spórolás, ha fékezés, vagy üresben gurulás helyett sebességben hagyva gurulunk és lassulunk. Villanyautónál ilyenkor elvész az energia, ehelyett fékezni érdemes, akkor vissza tudja nyerni az energiát.

Miért is ne lehetne ilyen mókákkal népszerűsíteni a lakossági energiatakarékosságot? Kis kuponokat kapnánk a villanyórától, vagy csokit hozna a leolvasó, esetleg ha egy előzetes féléves vállalást tudunk teljesíteni, akkor kapunk egy villanyos tesztautót egy hétre… Az energiatakarékosságot szexi témává kell tenni, szórni kell a népnek az üveggolyót meg a smartpontot, és akkor talán elindítható valami.

Viszont november 1-től újra csökken a rezsi, bizonyára lesz hozzá sikerkommunikáció, aláírásgyűjtés, direktlevél a miniszterelnöktől, stb. Van itt kreativitás, senki sem vitatja.

Fordítanál energiát a megértésre? Kövesd a Gorillát a Facebookon!

8 komment

Címkék: villanyszámla energiahatékonyság portfolioblogger rezsicsökkentés


A bejegyzés trackback címe:

https://energiagorilla.blog.hu/api/trackback/id/tr335494780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

butalo01 2013.09.04. 13:55:31

Tehát ha jól értem Angliában sem az energiatakarékosság a fő ok, hanem az, hogy áram hiánnyal fenyegetett még a kormány is.
Megengedheti magának egy angol középosztálybeli vs. magyar tanyasi kisnyugdíjas hát nincs mit hozzá tenni.
Tisztában van ön azzal, hogy mekkora egy tanyasi gazdaság (életképes) villamosenergia igénye?
Stb.

kvp 2013.09.04. 15:05:05

Nem a marketing a gond hanem a gazdasagossag. Ha olcsobb lenne a zold energia, akkor a vilag nagy energiatermeloi sem a szen es a palagaz fele mennenek. Magyarorszagon is akkor lesz eletkepes a dolog ha sporolni lehet vele es nem hosszu tavon, hanem 1-2 even belul megerul. Egyebkent a helyzet az, hogy valojaban inkabb a nagyuzemi megoldas terul meg, mert centralizaltan olcsobban lehet karbantartani az energiatermelo rendszereket es a halozati veszteseg kisebb mint a merethatekonysag miatti nyereseg.

A szelektiv hulladekgyujtessel meg az a helyzet, hogy ha kiadnanak egy szemet mennyiseg kvotat, amit egy-egy ember adott idonkent termelhet, majd e felett iszonyat dragava valna az elszallitas, tovabba kemenyen buntetnek ha valaki mashol elszorja a szemetet, viszont ingyenes lenne az ujrahasznosithato es alaposan levalogatott szemet elszallitasa, akkor az emberek szelektiven gyujtenenek mindent. Hozzatennem, hogy a meglevok mellett kellene egy biologiailag lebomlo, egy egetheto es egy 'maradek' kupac is, mivel a mostani szelektiv gyujtok az elso ket kategoriaval nem szamolnak, pedig he ezeket is kivesszuk nagyon keves tenyleges szemet keletkezne egy atlag haztartasban.

Az energiatakarekossagot meg nem kell feletetlen nepszerusiteni, egyszerubb ha az eszkozok energiatakarekosak, mivel az atlag fogyasztotol nem varhatjuk el, hogy ersen barmihez is. Itt az egyetlen takarekossagra raszorito tenyezo az energia ara. Tovabba erdemes lenne megvizsgalni, hogy anyagilag es kornyezetvedelmileg megeri-e az adott takarekoskodas, a fenycsovekrol is kiderult, hogy tobbet artanak mint hasznalnak, ugyanakkor dragabbak mint amennyi aramot megsporolnak.

ps: Elektromos autonal a kigurulas a legjobb, mivel a fekezeskori visszatermeles, majd a motor gyorsitaskori vesztesege mindenkeppen megjelenik. Ezzel szemben a szep lassu sebesseg es energia vesztes kisebb jarulekos veszteseggel konvertalja hasznos munkava (tehat elorehaladassa) az auto energiajat, mivel csak annyi veszik el amennyi mindenkeppen elveszne a kulonbozo surlodasok miatt. Arrol nem beszelve, hogy minel hosszabb ideig megy az auto a lassabb tartomanyban annal hatekonyabb a kis legellenallas miatt. Tehat indulaskor egyenletes gyorsitas, majd kigurulas a kovetkezo megallasig. Sebessegtartas eseten pedig az automatika idonkent raad egy kis aramot a motorra az utazosebesseg tartasahoz. Ha fekezni kell, akkor visszatermelessel is biztos tobb a veszteseg mint gyakorlatilag fekezes nelkul haladva.

Bambano 2013.09.04. 17:41:04

A poszt olvasása nélkül is megmondom: olyan konstrukciókban kellene ajánlani a környezetvédelmi cuccokat, hogy ne legyen anyagi öngyilkosság az alkalmazása.

Hogy a panelprogram ne úgy legyen kidolgozva, hogy csak agyhalott idióták higgyék, hogy megéri, hogy az áramszolgáltató ne perzselje fel a házadat, ha vissza mersz táplálni áramot a hálózatba, hogyha modernizáltál és emiatt csökkent a fogyasztásod, a gázszolgáltató ne vegzáljon évekig, mint gáztolvajt...

Ilyenek és hasonlók.

Bambano 2013.09.04. 18:05:06

pár gondolat a poszthoz:
- nincs robbanómotoros autó. oké, nem azt mondom, hogy kivétel sincs, mert néha újsághír lesz egy felrobbant autóból, de azért a többség az mégiscsak belsőégésű motor.
- közkeletű tévhit No2: motorfékkel kevesebbet fogyaszt az autó. Nem, nem fogyaszt kevesebbet, mert rövidebb távot tesz meg.
- amíg a tanyákra egy csomó olyan feladat hárul, amire központilag kötelezik őket, addig a drótos áram az egyetlen megoldás, az ilyen napelemes bohóckodások nem jók semmire.

más kérdés, hogy a napelemes bohóckodások egyébként se sok minden re jók...

¿Qué tapas hay? 2013.09.04. 23:46:45

A "rezsicsökkentés" az energiatakarékosságot, illetve a megújulók háztartási használatának értelmét lenullázta. A tervezett otthoni HMKE megtérülését a rezsicsökkentés a napelemek hatásos élettartamán túlhúzta. Ennyi, projekt elfelejtve.

PapiPapi 2013.09.05. 08:40:17

Egyszerűen nem igaz kedves Gorilla, hogy: "Míg itthon a lakosság energiatudatossága kábé addig terjed, hogy nagy melegben megrohanjuk ventillátorért a barkácsáruházakat...". Az ilyen szövegek egyszerűen hiteltelenítik az egyébként kiváló blogot. Nézzél körül, mennyi ház van már szigetelve, sok helyen láthatsz éppen szigetelés alatt levő házakat. Tapasztalatom szerint a panelek kivételével szinte az összes kisebb házat nem pályázati pénzből szigetelik. Nem annyire hülye a lakosság, mint amilyennek hiszed a nagy magasságból.

das boot 2013.09.05. 11:36:04

@Bambano:
1. Rosszul tudod. Bizony robbanómotoroknak hívják őket, ezt még a kis tudású Nikolaus Otto terjesztette el. Később lett belső égésű motor, mert valóban többértelmű a robbanómotor kifejezés. Ettől még helyesen használta a posztoló. Ahogyan a krumplit is hívhatod burgonyának - kibaszott demokrácia.
2. A legkevesebbet motorfékkel fogyasztja az autó, ha alapjáraton elgurulsz tovább, többet fog fogyasztani. Nyilván van olyan szituáció, ahol jobban megéri üresben legurulnia hegyről, de ez nem életszerű. Napi forgalomban motorféket használj, és ne üresbe vágva amortizáld a fékedet és a futóművedet. Erre gondolt a posztoló.
3. Ez nem napelemes bohóckodás, hanem szigetüzemmód. Sokszor annyiba kerül földkábelezni, mint amennyibe kerülne lekapcsolni a gridről ezeket a tanyákat. Tudod miért írta ezt a posztoló? Mert ő valszeg tudja azt, amit te nem, hogy ez a tanyavilág-bekötés melyik állami energiamamutnak nagy biznisz. Ennyi.

Egyébként öröm látni, hogy mennyire nem látod meg a poszt lényegét, az innovációt, az újszerűség reklámozását. Sajnos a hozzád hasonló csőlátású embereken törnek meg az innovatív gondolatok nagyrészt. Persze ne vedd magadra, rátok is szükség van, hogy megadjátok az inputot, hogy jó irányban keresgél az ember. :)

Ne válaszolj reflexből, olvasd el még egyszer, amit írtam. :)

das boot 2013.09.05. 11:38:26

@das boot: 2. Természetesen ez nem elektromos meghajtású autó esetében igaz.