Azt már jó ideje tudjuk, hogy a magyar sajtótermékek okvetlenül húznak valamilyen mértékben balra vagy jobbra, de a rezsicsökkentés értelmezésében most kézzelfoghatóan kimutatható némi elfogultság pro avagy kontra. Lássuk, hogyan lesz 3400 átlagos érdeklődésből 3400 meggyötört fogyasztó.
Két hír látott nemrégiben napvilágot. Az egyiket a frissen felálló, energiahivatali utód, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal bocsátotta ki. Ha minden előítéletességtől mentesen lecsupaszítjuk, akkor nagyjából arról szól, hogy több mint 3400 „panasz” érkezett közműszolgáltatóval kapcsolatban hozzájuk január 1. óta. Fontos a dátum, hiszen január 1-től mondjuk március végéig valójában nem hozzájuk jött, hanem még a jogelőd Energia Hivatalhoz, ami nem feltétlenül jelenti azt, hogy azok feljelentések voltak, lehettek sima bejelentések, érdeklődések, és persze lehettek panaszok is. Ennek később még lesz jelentősége.
Valójában egy szám önmagában keveset fejez ki. Sok ez a 3400 vagy kevés? Mihez képest? Más országban mennyi? Tavalyelőtt mennyi volt? Mennyi volt Viktor alatt, Gyurcsány alatt, vagy Mátyás (nem a kopasz, hanem az igazságos) idején? Dinamika nélkül ez csak pusztába kiáltott szó.
Az is megkérdőjelezhető, hogy a 3400-at panasznak értelmezzük, hiszen ilyen kategória nem feltétlenül létezik. Ugyanúgy lehet közöttük sima érdeklődés, ahogy végső elkeseredettségben íródott, felháborodott panasz. És az utóbbi nem feltétlenül jogosabb, mint az első. Egy hívásról tehát csak akkor jelenthető ki, hogy panasz, ha amúgy tényleg végez bárki ilyen kategorizálást.
A másik hír valamivel frissebb, ebben a Fogyasztóvédelmi Hivatal adott ki tájékoztatást: eddig 700 panasz érkezett hozzájuk rezsi ügyben, és egyiknél sem történt elmarasztalás. Itt is bizonytalan az értelmezhetőség. Honnantól számolva 700? Sok az vagy kevés? Kínai piaci zárlatos hajszárítóra ennél több vagy kevesebb szokott érkezni? Mi az, hogy még nem történt elmarasztalás? Azért, mert mind a 700 alaptalan kötekedés volt, vagy azért mert még nem jutottak el az ítélethozatalig? Vagy mind olyan, hogy teljesen igaza volt a fogyasztónak, de kicsit azért szóban megdorgálták a szolgáltatót?
Az eredeti nyúlfarknyi közzétételeknek alig megy valaki utána manapság. Így persze az átlag olvasó soha sem fog tiszta képet kapni arról, hogy a Magyarországon működő közműszolgáltatók tevékenysége a reálisan elvárható minőségi színvonalnál rosszabb, vagy jobb.
Most pedig nézzük, milyen feldolgozások születtek az adott témából. Jöjjön pár cím, zseniálisan tág határok között lehet ugyanazt értelmezni.
"Ömlenek a panaszok a közműcégekre." Ezzel a címmel indította a sort a kormányközeli Magyar Nemzet. Ez első olvasatra komoly vád a szolgáltatókra nézve. Aztán beljebb a szöveg vége felé már tompábbak az agyarak: „Mint a laphoz eljuttatott közlésből kiderült, a zöldszámon kezdetben azután érdeklődtek a legtöbben, hogy az árcsökkenés hogyan épül fel, illetve az hogyan jelenik meg a gáz-, a villany- és a távhőszámlán. Később a rezsicsökkentéssel nem érintett termékek, szolgáltatások területén várható változások után érdeklődtek. Ilyen a palackos gáz, hulladékszállítás, ivóvíz- és csatornaszolgáltatás, amelyek díja a kormány tervei szerint július 1-jétől ugyancsak csökkenni fog.” Tessék mondani, akkor most ömlik az a panasz, vagy csak kérdezősködnek az emberek? Szerintem nem ugyanaz...
A Figyelő Online elolvasta a cikket, és levonta a következtetést: finomítani kell ezeken az állításokon, ha hiteles médiumnak akarnak tűnni: „A lap szerdai számában ismerteti, hogy a bejelentést tevők főként arról érdeklődnek, milyen módon tudják követni az árcsökkenést a számláikban, illetve a hulladékszállítás és vízszolgáltatás korábbi drágulása miatt érkeztek panaszok. A cikk szerint tavaly közel 4000 reklamáció érkezett a hivatalhoz az energiaszolgáltatók miatt, főként szerződésszegéssel kapcsolatban, de a bejelentések közül csak kevés bizonyult jogosnak." Azért a címet ők is letöltésmágnesnek használják, bár értelme nem sok: "Rezsicsökkentés miatt sok a panasz a közműcégekre". Amiatt panaszkodik valaki, hogy csökken a rezsi???
A Népszabadság tegnapi összefoglalása a leginformatívabb, bár a cím itt is hatásvadász, és itt is félreérthető: "Dől a panasz a rezsicsökkentés miatt."
A szövegben viszont számos más megjelenés félreértelmezését is leleplezik: „A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal ingyenes rezsicsökkentési vonalán csak tájékoztatást nyújt, a panaszokat a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság kezeli”. Kiderül tehát, hogy a sok panasz nem más, mint érdeklődés, a valóban mérhető panaszok az NFH-hoz kerülnek, de ott meg nem telt el elég idő ahhoz, hogy az idei panaszokról olyan statisztika készüljön, amiben már elmarasztások is történtek. Ami persze nem jelenti azt, hogy nem lehet köztük olyan, ami jogos, és a szolgáltató elmarasztalásával fog zárulni.
A Gazdasági Rádió aztán a Népszabadság cikket foglalta össze, és sajátosan nagyvonalú következtetésre jutott „700 panaszból egy sem igazolódott” Végülis, ha a világ minden hírét egy SMS hosszúságban kell leírni, akkor ez egyfajta megfejtés, csak hát egy kifejezetten gazdasági vonatkozású anyagok feldolgozására szakosodott médiumtól ez némiképpen nagyvonalú megoldás.
Lendüljünk át a képzeletbeli mérleg másik serpenyőjébe, jöjjön egy hajmeresztően elfogult feldolgozás a Híradó.hu oldaláról:„Eddig mintegy 3400-an jelezték országszerte, hogy nem csökkent a rezsiszámlájuk. A bejelentéseket a fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálja ki. Eddig több mint 3 ezer panasz érkezett a rezsicsökkentésért felelős munkacsoporthoz olyanoktól, akiknek január óta sem csökkent a rezsijük, holott erről törvény rendelkezik.”
Tehát, az a 3400 hívás, amiről pár napja még a Magyar Nemzet is csak annyit mert mondani, hogy a java eleinte csupán érdeklődés volt, azt a Híradó már úgy hozza le, hogy mindannyian a rezsicsökkentést megtagadó közművek áldozatai, és utolsó szalmaszálként hívták a zöld számot, hogy mentse meg őket valaki a helyi közmű túlkapásaitól.
Hát, ennyit a közszolgálatról. Aki manapság bármiről bármit tudni szeretne, annak 10 különböző médiumból kell szintetizálnia, esetleg megkérdezni közvetlenül a kapitányt, hogy hány éves, és mi harminc.
UPDATE: Egyik olvasóm jelezte, hogy a Portfolio már korábban egy nagyon korrekt cikket hozott össze a fenti témáról, benne nagyjából azon kérdésekre a válasszal, ami a poszt elején bennem is felvetődött, elismerés nekik.
Fordítanál energiát a megértésre? Kövesd a Gorillát a Facebookon! |
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Mandiner blogajánló 2013.04.17. 11:26:01
Trackback: Mandiner blogajánló 2013.04.17. 11:13:07
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Netuddki. 2013.04.17. 09:28:05
Mi köze a rezsicsökkentéshez? Pl. a tegnapi "műsor". Valahogy mindig szóba kerül.
A gyerekek jogairól és egyebekről volt szó. Na, pont a gyerekekről nem esett egy büdös szó. Addig legalábbis amíg hallgattam. De szépen gyepülték egymást. Hajrá, csak "így" tovább...
Sir Nyű 2013.04.17. 10:34:47
NMHH felé ment a panasz? :-) Azért ott konrétan hazudtak, ha úgy volt, ahogy írod, nem félreértelmezés vagy mittudoménmi történt, hanem manipuláltak.
Horsu bácsi 2013.04.17. 10:45:41
Mária 2013.04.17. 11:02:49
Mi ebben a meglepő?
Mindig ezt csinálják.
energiagorilla 2013.04.17. 11:09:35
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.04.17. 11:24:05
deneskata 2013.04.17. 12:02:54
Sajnos, nekem nincs türelmem minden hírnél hasonló nyomozásra, így aztán minden egyes cikk után csak a kétely marad bennem: ez biztos nem egészen így van!
Kedves kovi1970!
Halász Zsuzsa és az Ütköző nekem is az egyik kedvencem! Írtam is neki egyszer, hogy a kettő egy ellen nem igazán sportszerű felállás, nem is szólva arról, hogy az ember így önkéntelenül is az mszp-és pártjára áll, szegényt sajnáljuk a túlerő miatt!
Szintén az Ütközőben volt, mikor egy önkormányzatokat érintő ügyben meghívták a Minisztérium egy képviselőjét, az Önkormányzatok képviseletében meg Kósa Lajost! Na, képzelhetitek mekkora vita kerekedett....
LeCavalier 2013.04.17. 14:08:23
energiagorilla 2013.04.17. 14:50:08
komplikato 2013.04.17. 15:18:23
LeCavalier 2013.04.17. 15:42:05
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2013.04.17. 16:05:31
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.04.17. 16:20:36
Hibátlan volt :D
Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.04.17. 16:23:51
energiagorilla 2013.04.17. 16:58:44
Rendíthetetlen Álamkatona 2013.04.17. 17:31:22
Az a jó még ebben a Zsuzsanéniben, hogy ha a mantrának egy-egy elemét kifelejtené a fideszes megszólaló, akkor alákérdez, vagy rosszabb esetben ő maga teszi szóvá.
Rendíthetetlen Álamkatona 2013.04.17. 17:32:50
LeCavalier 2013.04.17. 18:57:54
Arra akarok kilyukadni, hogy amit írtál, az pont ugyanolyan, mint amit a média híreiről gondolsz: egyszerűen félremagyarázol egy általad kreált esetet úgy, hogy az a neked megfelelő - vagyis energiaszolgáltatói - szempontból működjön.
energiagorilla 2013.04.18. 10:48:54
LeCavalier 2013.04.18. 12:37:44
De amúgy a Népszabinak ezzel teljesen igaza volt, mert így kap az egész hírértéket, egyúttal pedig nem közöl olyat, ami félrevezető lenne.
Na mindegy, amúgy igazad van, túlbeszéltük a kérdést.