EnergiaGorilla

Végzettségét tekintve közgazdász, szakmáját tekintve energetikus, hozzáállását tekintve aggódó állampolgár. Egy gorilla türelmével.

Friss topikok

  • Éhes ló: @Flyer68: meglehetős spéttel reagálsz, de a kérdésemre adott válaszod megnyugtat: minden kibaszott... (2015.01.29. 10:04) Büszkén, nonprofit módjára
  • lombozódó: polyvinyl 2014.05.31. 18:02:02 Sajna nem tudja, ő csak ott van egy jó fizetésért. Ez ma az orszá... (2014.06.22. 23:06) Üres zsebből, üres zsebbe, nemzeti tulajdonban, biztonságban
  • twentydigitcombination: Hali! "Mostanra már a magyar háziasszonyok is fújják, hogy az USA-ban palagáz-forradalom zajlik." ... (2014.06.17. 11:32) A világ nem elég
  • Netuddki.: Állami? Ami állami tulajdonban volt régen az szükségszerűen lerohadt. Más. Azért kíváncsi lennék ... (2014.04.04. 08:01) 28 nappal később
  • das boot: Frankó írás! (2014.03.19. 13:29) Trükközik-e az MVM?

2013.03.05. 10:57 energiagorilla

Ahol az igazi extraprofit terem

A rezsicsökkentés értelmét vitató, korábbi hetekben írt különböző blogbejegyzéseim kommentáradatában volt egy jól észrevehető vágy arra, hogy akinek több van mint nekünk, attól azt teljesen jogos elvenni. Áramszolgáltatók, gázszolgáltatók, egyéb közüzemek? Már megszedték magukat! Kerényi Imre szavaival: „Most jön a hét szűk esztendő!” Nos, érdemes azért az energia-ellátási vertikum egy másik szereplőjére is vetni egy kis figyelmet, lehet, hogy ott is lenne egy kis leadnivaló zsír? A titok három betű: MVM.

01.jpg

Annyi haszna talán volt az elmúlt hetek és hónapok energiapiaci szabadságharcának, hogy több ember számára lett világos Magyarországon, hogy voltaképpen mi mindent tartalmaz az energia ára:

  • egy rész nyersanyag, amit a nyersanyag termelője, kereskedője kap.

  • egy rész az energia termeléséért, azért a folyamatért, ahogy a nyersanyagból energia lesz.

  • egy harmadik tétel az átalakítás, továbbítás, és annak infrastruktúrája, nagykereskedelme.

  • negyedik a kiskereskedelem, vagyis az elosztás, papírmunka, behajtás, pultosnyuszik, stb.

  • adók és egyéb kiegészítő tételek.

Csak zárójelben jegyzem meg, hogy az ominózus ELMŰ tájékoztatólevél azon sorát, miszerint az áram árának háromnegyede az államnál landol a vállalatai és az adók miatt, azt persze sokan értették félre, és egyre több helyről hallom azt a tévhitet, hogy az áram árának háromnegyede adó… Ami igaz a benzinre, az nem igaz a villanyra, fontos különbség. Zárójel bezárva.

Na már most, ha rezsicsökkentést akarunk, és nem elégszünk meg 10%-kal, hanem grandiózus terveink vannak, akkor az öt tételből nem feltétlenül csak a negyediken lehet húzni. Képzeljünk el egy családot, aki összeül este a konyhaasztalnál, hogy azon morfondírozzon, hogy miként tudnának kicsit takarékoskodni. Felmerül sok ötlet: apu járjon tömegközlekedéssel, anyu járjon diszkontközértbe, a srácok ne menzázzanak, hanem otthonról vigyék anyu főztjét, egyebek. Végül mindegyik ésszerű javaslatot lesöprik az asztalról, és átvágják a gordiuszi csomót: adja a pék olcsóbban a kenyeret, a benzinkutas elégedjen meg 30 liter árával, még ha 41-et vételezünk, akkor is! Hülyén hangzik, de pont erre a furcsa koncepcióra hasonlít a rezsicsökkentés: magyarán pont nem azon a tételen szorít a kormány, amire logikusan van hatásköre, hanem inkább szorítson másnak csizmája. Megtámogatják egy adag demagóg kommunikációval, és kész. Minden olyan magyarországi áramszolgáltató, aki még mindig képes 10-20 milliárdos profitot felmutatni, fogja be a kis pofáját, hiszen nyereséges! A féligazságok és tévhitek iránt fogékony hazai közönségnek az már túl bonyolult összefüggés lenne, hogy valójában az áramszolgáltatók profitja a versenypiaci (vállalati) oldalon termelődik, tehát ott, amikor gyáraknak, üzemeknek, kis és közepes vállalkozásoknak szolgáltatnak, miközben az egyetemes szolgáltatói (értsd: lakossági) piac az már tavaly is veszteséges volt.

Eközben hogy áll az állam eredmény-kimutatása? Mit fog a másik 4 tételen? Az energia termelését, elosztását, nagykereskedelmét folytató vállalatok konglomerátuma, az MVM csoport az alábbi nyereségeket termelte az elmúlt években:



2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Átlagos állományi

létszám (fő)

7 945

7 569

8 261

8 968

8 553

8 534

8 090

7907​

Értékesítés

nettó árbevétele

(millió Ft)

412 101

443 098

502 333

627 800

721 241

580 667

557 468

646 545​

Adózott eredmény

(millió Ft)

-3 678

1 031

1 824

36 325

39 657

60 811

21 781

45 884​

 

A Magyarországon működő egyetemes szolgáltatásra is jogosult vállalatok összesített adózott eredménye 31 milliárd forint volt, ismét hangsúlyozva, hogy ez korántsem az egyetemes szolgáltatásból származott. Ezzel szemben az állami mamut közel 46 milliárd forint profitot tud felmutatni adózás után, jelentős részben a mára számvitelileg is szuperolcsó atomenergia miatt. Kevesen vannak tudatában annak, hogy micsoda aranytojást tojó tyúk Paks. Miközben már gyakorlatilag minimális költség mellett termel áramot, mert az eddigi befektetéseket az amortizáció már kivezette a könyvekből, az ezen az olcsó áramon elért árrést még pántlikázás szintjén sem teszik félre például az atomerőmű bővítésére, hanem simán feléli a magyar állam költségvetése, kiveszik a cégből, és kész. Amikor meg bővítésre kell pénz, akkor hitelt fogunk felvenni, illetve a kamatok kifizetését további hitelek és megszorítások fedezik majd.

Ha már szabadságharc, miért nem merül fel javaslatként az, hogy szociális alapon járjon az embereknek a paksi villany? A miénk, kifizettük, jár nekünk! A hajnal és az atom nekünk hasadjon! De Pakstól függetlenül, a rezsicsökkentés még sok más tételen is megvalósítható lenne, ha az MVM ugyanazzal az önmegtartóztatással viselkedne a piacon, amit elvár a vertikum többi szereplőjétől.

Mivel már látom magam előtt, hogy a kommentek fele azt veti majd a szememre, hogy miért akarok én multikat kedvezményezett helyzetbe hozni, hogy aztán osztalék formájában kivigyék a pénzt, szeretném megjegyezni, hogy az áramszolgáltatók részvényeit jobb helyeken befektetési alapok birtokolják, elsősorban például nyugdíjalapok, így minden fillér haszon később az állampolgár javára válik. Amikor a gondtalanul idelakókocsizó német nyugdíjasokat csodáljuk, akkor gondoljunk kicsit erre. És egy érdekesség: az ELMŰ és az ÉMÁSZ 15 és 10 százalék erejéig az MVM tulajdona is, hoppá.

Más kérdés, hogy mi ebből soha egy fillért sem fogunk látni, mindenki aki előrelátó volt és a borzasztóan elcsépelt „öngondoskodást” tartotta szem előtt, annak jól elvették a nyugdíját, bedöntötték a pénztárakat, a tőzsdét. Mindenki beveszi a marhaságot az „eltőzsdézett nyugdíjvagyonról”, miközben éppen az energiaipari részvények lehetnének a stabil, folyamatos és jól kiszámítható hozamot (és osztalékot) produkáló lábai a rendszernek. Tényleg, miért is nincs még mindig tőzsdén az MVM? Mert az állam önző módon magának akarja a hasznot? Ha így van, akkor kérjük a részünk! 12 forintos zsinóráramot a népnek!

Fordítanál energiát a megértésre? Kövesd a Gorillát a Facebookon!

22 komment

Címkék: energiapolitika elmű energiapiac portfolioblogger MVM


A bejegyzés trackback címe:

https://energiagorilla.blog.hu/api/trackback/id/tr735117611

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Makkasz 2013.03.06. 02:21:35

Az MVM ugyangy mint a MÁV, a politikai elit kifizetőhelye.
A többé-kevésbé követhető adókból és közkiadásokból is kitakart, minden állampolgár által fizetett sarc, amit utána tetszés szerint lehet költeni, kvázi adó. Ezt tették szocik is, most fidesz is.

Ki látta MVM reklámokat köztévén? Hírtévén?

Ki kérdezte meg hogy ennek mi az értelme? Valaki emiatt több áramot vesz a monopol vállalattól? Esetleg prémium minőségűt? Aki ezeket a reklámokat megrendelte, minimum hűtlen kezelésben vétkes.

5 éve írom ezt, most sikerül ráébredni, mikor éppen 235 mrd-ot akarnak kifizetni egy őrütl lázálmára?
Eon vásárlás is bűncselekmény.

Posztolónak igaza van, igazságtalan, versenyellenes, tőkét elüldöző MVM működése és a rezsicsökkentés, de vannak itt bűncselekmények is, szépen sorban.

Laci A Lakli 2013.03.06. 05:34:48

@Makkasz:
Azért az Eon gázüzletágának visszavétele nem bűncselekmény sőt őrült jó biznisz. Elmagyarázom...
Magyarország ma a gáz nagy részét importból fedezi. Az EON hazai tároló kapacitása a tározókban lévő párnagázt leszámítva kb 1540 millió m3 (ezt hívjuk mobilgáznak). Na és akkor itt jön a trükk. A földgáz világpiaci ára az évszakoknak megfelelően változnak, nyáron olcsóbb télen drágább. Na de kora tavasszal tavalyi évben áprilisban a fele volt a földgáz világpiaci ára, mint novemberben akkor az ár már 127 $ volt 1000 m3-ként. Azaz 1000 köbméterenként 63 $-nyi különbözet van. Ha ezt kivetíted az 1540 millió köbméterre az mindösszesen 97,02 millió dollár az a jelenlegi 220 forintos dollárral számolva mintegy 21,384 mrd forint, csak ez az extraprofit amit letolnak a lakkosság torkán. És akkor még nincs beszámítva az egyéb költségekből adódó kereskedelmi profitja az EON-nak. Azaz ha a magyar állam ezt megveszi egy 10 éven belül megtérülő befektetést hajt végre, ami szerintem Kurva jó! Nem azt kell büntetni aki visszaveszi, hanem azt aki eladta! Az a kormány volt idióta! Köszönjük meg a szockáknak a 2004-es privatizációt, hogy eddig hagyták nyerészkedni az EON a magyar népen!

röhögő 2013.03.06. 06:25:52

"hajnal és az atom nekünk hasadjon" :-))
Megpusztultam. :-))

Mellesleg az MVM egyszámjegyű profitja nem is nagy, hasonlót sajnálunk az RWE-től bezzeg!
Amikor az MVM fenntartja az országos villamos hálózatot.

@Laci A Lakli: Jahát akkor még azt hittük a kapitalizmus az jó dolog!
Ahogy a devizahitelezésről is.
Mikor is lett törvényileg engedélyezve a deviza hitelezés? Csak nem 2001-ben? Ki volt akkor kormányon? Ki is volt a jegybank elnök aki aztán 12 százalékon tartva az alapkamatot a forint hitelezést lehetetlenné tette? Valami Járai, nem?

Laci A Lakli 2013.03.06. 06:38:07

@röhögő:
Itt most energiáról van szó és nem a hitelesekről. Azoknak van elég posztjuk és gondjuk sajnos. :(.
Itt most csak arra hívtam fel a figyelmet, hogy ne tartsuk soknak azt a 250 mrd forintot a gázüzletágért, ami simán megér annyit az én olvasatom szerint és még arról a szociknak sok az emberek szeme előtt láthatatlan kiadást köszönhet a magyar ember :(. (Persze ez alól a FIDESZ sem kivétel)
Ja és gázüzletág eladását akkor sem tartottam jó ötletnek :(

röhögő 2013.03.06. 06:45:00

@Laci A Lakli: Én meg nem vitattam hogy hülyeség volt eladni.

röhögő 2013.03.06. 06:47:29

@Laci A Lakli: A visszavételben már nem vagyok annyira biztos, mert ha az oroszok átalakítják a gázár politikájukat és nem lesz különbség a téli és nyári ár között, akkor pofára estünk.

Meridian74 2013.03.06. 07:25:08

46+31, adózottnyereség... na, és ha ehelyett marad 35? Akkor mi van? Minek nekünk 2-ik meg 3-ik meg x-ik kereskedelmi - viszonteladói - lépcső? A kaja is pont ezért drága nálunk, mert betelepednek az ingyenélők a kereskedeémi láncba.
Magyar Telekom is ad pl gázt... egy távközlési cég - pusztán az ingyen haszonért. no komment.

will 2013.03.06. 09:41:49

@Laci A Lakli: igazából egy folyamatos gázvásárlási szerződésnél édesmindegy, hogy tavasszal olcsóbb vagy télen drágább. A tároló szerepe pont az, hogy egy folyamatos vásárlói kapacitást tud lekötni, melegben elrakjuk, télen elővesszük, az átlagár pedig alacsonyabb mintha mindig piacin vennénk. A kalkuláció amit írsz, az azért csúsztatás,mert azt feltételezi, hogy az E.On a legmagasabb téli áron adja a gázt télen-nyáron a magyaroknak... Tudni kell azt is, hogy 2015-ben jár le az E.On és az oroszok közötti szerződés. Le a kalappal Viktor előtt, ha a magyarok jobb szerződést tudnak kötni az oroszokkal mint egy olyan társaság, ami több országban is jelen van. Félek, hogy nagy csalódás éri. Ez is rögtön borítja a 10 éves megtérülésről szóló kalkulációt.

komplikato 2013.03.06. 12:31:53

@Laci A Lakli: Ha feltételezem igaz és pontos amit írtál, miből fakad azon naivitás, hogy a felvásárlás után az a "kis pénz" nem tűnik el ugyan úgy, nem fizettetik ki az emberekkel?

Makkasz 2013.03.06. 12:49:22

@Laci A Lakli:
Kétségkívül, a gáztározó így működik, 16 éves olajipari múltammal ezt sejtettem. A bűncselekémény az, ha értéken felül vásároljk meg, és a különbözetet felosztják. Ez most így néz ki.

Ettől a gáztározó nem lesz se jobb, se rosszabb.

A párnagáz meg nem tudom hogy kerül a történetedbe, az ugyanolyan minőségű gáz, mint a tárolt, annak az ésszerűen nem kitermelhető részét nevezik ennek. Mióta az a mező kialakult (évmilliók óta), és kitermelték ott van, jelentősége, különösen pénzügyi, 0.

Orbán azért vette meg, mert az azeri baltás gyilkos kiengedéséért olcsó gázt ígértek neki (nem hiszem hogy a rétegrepesztésben reménykedik 2014-ig), amivel elment Putyinhoz, hogy jöhessen ide olcsó gáz. Az cserébe verseny nélküli atomerőmű építést kér (bizony ott is van profit, és mindannyian megfizetjük a magas áramárban), feltételezem gáztárolóból is kért (ukrán viták esetére nekik is jó ám), majd megtudjuk. Ez is bűncselekmény, legalábbis előkészülete.

A "gáz" lol az, hogy Demján, orbán hiába reménykednek, hogy az olcsó gázzal választást lehet nyerni (bár ki tudja,), mert oroszok, azerok vagy egy pillanatig vagy semeddig sem fogják betartani a megállapodást. Arról nem is beszélve, hogy EU meddig tűrné a "különalkut", ami kétes eszközökkel történt.
Viszont mi nagy árat fizetünk, szó szerint, Paksért, Eonért.

Ez egy őrült lázálma.

Egyébként meg azon gondolkozni kéne, miért adta el a MOL a gáztárolót (nem állam). Azért, mert a gázüzlet fidesz országlása alatt folyamatosan veszteséget termelt (akkor is a gennyedt kommunista gázárocsósítás miatt), és nem tette lehetővé régiós akvizíciókat a cipelése, azzal nem lett volna Slovnaft, Shell Románia, Ina vétel.

Az meg hogy valaki valami üzletet csinál, keres, tőkéjével, tudásával, ráadásul egy totálisan szabályozott üzletben, mi a baj? Az Eonnak nem csak hogy szabályozott áron kell értékesítenie, de gázüzletben közbeszereztetnie kell (jó nagy kövér baromság, csak drágít üzletben)

Majd jön az állam, a szar vállalatvezetésével, ejtőernyős helyeknek tekintett állásokkal és kifizetőhely üzemeltetéssel, esetleg szakértelem híján katasztrófával.

Érdeke, lelkiismerete, pénze csak az egyénnek van, az államnak egyik sincs, aki mást állít hazudik, csaló.

Laci A Lakli 2013.03.06. 16:02:14

@Makkasz:
Szóval a párnagázt direkt nem vettem számításba, így ezzel nem csúsztattam a számításomat.
A gond a jelenlegi kormánnyal az, hogy leállították a pusztaföldvári projektet, amit sokan vártak a hazai olajiparban, de nem lett belőle semmi.
A verseny nélküli atomerőmű építés nem biztos, hogy drágább mint a közbeszerzéses tenderek. A közbeszerzés a legmelegebb ágya a korrupciónak a jelenlegi magyar közigazgatásban. Egyébként én "atom" párti vagyok...
A makói gázból meg nem lesz semmi ezt nagyjából már az elején is lehetett tudni, ami szintén rossz hír :(.
A MOLban 2004-ben is elég nagy rész tulajdonos volt a magyar állam, tehát a magyar állam adta el. (De mindenesetre kellett a nagymértékű hozzájárulás). Ez meg egyszerűen nem igaz:
"Azért, mert a gázüzlet fidesz országlása alatt folyamatosan veszteséget termelt " 2004-ben nem a FIDESZ volt a hatalmon, tehát ha még a logikádat végigviszem akkor is az MSZP-SZDSZ kormányt kéne érnie a kritika (de nem tisztem megvédeni őket).
Nincs semmi baj azzal ha valaki üzletet csinál, csak azt nem értem, hogy a magyar állam miért nem képes.
Azzal a liberális érvvel, hogy az állam "rosszgazda" egyszerűen nem tudok mit kezdeni. Ha a liberálisok azt vallják, hogy az állam rossz gazda és így el kell adni, akkor az tulajdonképp beismerik, hogy ők a rossz gazdák (mert ők vannak hatalmon), tehát alkalmatlanok a kormányzásra... Akkor miért is hallgassak rájuk, ha már az alapvetésben is azt állítják, hogy nem tudnak kormányozni?
"Érdeke, lelkiismerete, pénze csak az egyénnek van, az államnak egyik sincs, aki mást állít hazudik, csaló."
Itt mondjuk hozzátenném, hogy a nagyobb multik lásd pl EON azok "profitorientáltak". Na mármost ebben a szép szóban benne van, hogy őket csak a pénz érdekli és rohadtul nincs lelkiismeretük. Alapvetően leszarnak minden mást..., de maradjunk meg az energiapolitikánál túlságosan is eleveztem más vizekre :(

Laci A Lakli 2013.03.06. 16:06:38

@komplikato:
Szerintem ugyanúgy ki fogják fizettetni az emberekkel. Ebben nem lesz változás ekkora "rejtett adóról" az állam nem fog lemondani. Azonban ez a magyar államhoz fog kerülni és nem mondjuk Jürgenhez Berlinbe. Így ebből a plussz járulékból az ország tud majd építkezni. (ideális esetben).

Laci A Lakli 2013.03.06. 16:08:43

@will:
Hát azért a mostani szerződés elég gyér. Iszonyatosan drágán vesszük az orosz gázt, nem hiszem, hogy nagyon nehéz lenne jobb szerződést kötni :(

Makkasz 2013.03.06. 16:45:19

@Laci A Lakli: A verseny, szabad piac, nem gazdálkodó állam, transzparencia, direkt demokrácia az ellenfele a korrupciónak.
A közbeszerzésnél csak egy korruptabb és rosszabb van, ha még a látszatra sem kell ügyelni, a politikus dönt minden kontroll nélkül.

Nem gondolod komolyan, hogy a direktbe odaadott szerződés kevésbé korrupt mint a közbeszerzéssel látszatversenyeztetett.

Azért mondtam hogy Eon és MOL kötelező közbeszerzései csak drágítanak, mert azok magáncégek, értelmetlen, állam előírta hogy kontrollálhassa az önköltségi ár valóságtartalmát (ez is mekkora szar, verseny helyett).

Amekkora hiba (állam rákényszerítette MOLt) volt gáztározó eladása, pont ugyanakkora hülyeség a visszavásárlása.

Az állam rossz gazda nem liberális elv, hanem ezerszer bebizonyosodott a történelemben. De még mélyebb bizonyíték van, a gazdátlanság, a konrollálatlanság, a céltalanság. állami vállalat vezetőinek célja a túlélés, nem versenyeznek senkivel. A politikusnak az állami vállalat vezetőivel való közös lopás az érdeke. Ezért nem működik az állami vállalat, még hazánkánel csekélyebb korrupcióval működő országokban sem.

Az állam nem csak azt a terültetet öli meg amit tulajdonba vesz, hanem veresenyen kívüliségével elkergeti a potenciális versenytársakat.

A természetes monopóliumok kicsit más, persze.
De nézd meg, a mobilcégeknek állam szerint nagy a haszna. Hurrá, megadóztatom (mobilcégek emelnek, hiszen egyenlő feltételek vannak, a versenyben nincs alternatíva, nem mobilozhatsz értelmesen szlovák mobillal), így mindenki többet fizet. Csapolja meg az állam is, csináljon jó üzletet (mondják balfaszkommandósok). Létrejön egy adófizetői pénzzel megtámogatott, szar, rugalmatlan, versenyképtelen, pazarló cég. Ez mesterségesen letolja az árakat (ez még rosszab mintha magasan tartaná mint MVM-el), és elmenekülnek a versenytársak, nincsenek befektetések, tőkekivonás van.

Államosítás következményei:
- középtávon nagyobb fogyasztói költség,
- beruházások elmaradása, tőkekivonás,
- munkahelyek megszűnése,
- korrupció,
- pazarlás,
- kontraszelekció alkalmazottak körében,

- NINCS INNOVÁCIÓ, lemaradás, ez nagyon súlyos,

- mesterséges árak miatt hülye döntések (gázfűtés, gyenge szigetelés, megengedhetőnél nagyobb lakás).

Sehol sem működött még, hogy az állam a legnagyobb profitot hozó területekre beugrik üzeletelni, adófizetők pénzén, és majd az adófizetők gazdagodnak a végén.

Lenne google? Iphone? Windows ha államosítsják a Microsoftot, googlet, apple-t?

Mi az az állam? Ki az az állam?

Ez nem liberális gazdaságpolitikai elv, hanem az emberi tulajdonságok miatt nem mehet másképp.

Érdeke, lelkiismerete, pénze csak az egyénnek van, az államnak egyik sincs. Aki mást állít hazudik, csaló.

Milyen érdeke van az "államnak".
Van érdeke a politikusnak (hatalomkonzerválás, pénzlopás), van az adófizetőnek (kisebb adó, ő döntsön saját pénzének felhasználásáról, ne más). Az államnak nincs. Lelkiismerete sincs. Orbán megígérte a nyugdíjat. És?

Ébredje fel gyermeki álmodból, a gazdaság nem ígéreteken, elveken alapul, kristálytiszta érdekeken. Ha belekeverik az államot vége ennek a tisztaságnak.

A verseny lehet pazarlló, lehet kiszorítósdi, de jobbat még nem találtak ki nála. Az ipari forradalom kezdetétől idáig jutott az ember. Verseny nélkül semmi sem lenne, kapálhatnánk hűbérurunk földjét.

Laci A Lakli 2013.03.07. 00:39:12

@Makkasz:
Köszönöm, hogy megtiszteltél egy ilyen hosszú válasszal. Ennek tiszteletem jeléül elolvastam és számos számomra kicsit érthetetlen dolgot találtam.
1. "Nem gondolod komolyan, hogy a direktbe odaadott szerződés kevésbé korrupt mint a közbeszerzéssel látszatversenyeztetett."
Nem gondolom, de nem is értelek. Ha megállapítod, hogy a közbeszerzés korrupt, akkor miért hiszed, hogy olcsóbb az ha több embert kell lefizetni, mintha egyet? Valószínűleg az az egy ember nagyon jól jár :(. Azonban mivel csak az ő egyedi döntése ezért őt sokkal jobban felelősségre lehet vonni, mint például egy személytelen döntőbizottságot. Tehát könnyebb lenne a későbbi igazságszolgáltatás.

2. "Amekkora hiba (állam rákényszerítette MOLt) volt gáztározó eladása, pont ugyanakkora hülyeség a visszavásárlása."
Akkor szerinted mi a megoldás? Mert nekem úgy tűnik ha kint esik az eső az a baj, ha süt a nap az a baj :).

3. Szépen ledaráltad az egész jóságot, a liberális gazdasági képről. De nem igaz az álomképed neked kéne felébredni :).
Állami cég igenis lehet nyereséges, hallottál már a Statoilról (aki még nem az a norvég olajtársaság), ARAMCO (Szaudi olajtársaság) és stb. :). Hogy csak az energiaszektornál maradjunk. De ha megnézed az USA árampiacát akkor ott is azt találod, hogy ahol állami kézben van az áramellátás kb. 20%-kal olcsóbban kapják otthon az áramot az átlag amerikai, mint azokban az államoknál ahol már eljött a "dicső" liberalizmus kora. De nem ez pont a lényege a demokráciánál, ha rossz a vezető akkor leváltom a szavazással?

Egy csomó mindent felsoroltál, miért jobbak a magáncégek az állami cégekkel szemben.
Elmesélek egy példát, hogy miért is nem jobb bizonyos területeken. Sok britt ismerősöm panaszkodik, hogy milyen szívás britt vasút. Értsd ezt úgy hogy koszosak és iszonyatosan drágák. Ennek az oka az agyonajnározott liberalizáció. Ugyanis a szigetországban a vasúti pályákon a személyszállítás jogát kiadták magáncégeknek 15-20 éves futamidőre. Ezek a magáncégek szinte semmi pénzt nem invesztálnak a társaságokba, mert nem tudják, hogy ők nyerik-e meg a következő kiírást. De még a szükséges takarítást sem csinálják meg, mert a nagy cégek - és itt jön a kulcsszó - PROFITORIENTÁLTAK. Kurvára nem érdekli őket semmi más. Iszonyatosan szeretik például az állami holland vasutakat, mert tisztább soha nem késnek a vonatok és stb.
Tehát vannak olyan területek ahol a liberalizáció nem működik, mert a társaságokat nem érdekli az ember csak a pénz szép jövőkép... Míg egy állami tulajdon esetén ahol el tudják adni a választóknak, hogy idén is 500 km vasúthálózatot újított fel a kormány. Hol lesz nagyobb az INNOVÁCIÓ? Természetesen az utóbbi helyen...
Ere való a demokrácia nem? Ha valaki nem tetszik nekünk azt leszavazzuk, majd jön más helyette aki tehetségesebbnek tűnik. A gond a magyar demokráciában az, hogy nincs ez a szelekció a megújulásra való hajlam a politikai elitben :(. De erre nem az a megoldás, hogy akkor adjunk el mindent, mert ez hülyeség...
A versennyel kapcsolatban pedig egészen debil szerintem az az elképzelés, hogy csak magáncégek versenyeznek. A történelem legnagyobb versenyei épp államok között jött létre például az űrverseny az USA és a Szovjetúnió közt.

A legdurvább szerintem ez tőled:
"Ha belekeverik az államot vége ennek a tisztaságnak." Ja minden verseny teljesen tiszta ezért van lóhús az európai marhahúsok helyett..., hogy csak egy undorító példát mondjak.

Azért ez is megér egy misét:
"A verseny lehet pazarlló, lehet kiszorítósdi, de jobbat még nem találtak ki nála."
A verseny nem mindenható ahogy azt te hiszed. A versenyt elég erősen kell KORLÁTOZNI, hogy a rendszer ne legyen kiszipolyozó. De ez már megint hosszú lenne kifejteni.

Makkasz 2013.03.07. 01:24:38

@Laci A Lakli:
1. Nem gondolom. Ha közpénzre semmilyen figyelem, kontroll nincs, az a lopási rátát a közbeszerzési 2-10%-ról 25-70%-ra növeli.

2. Egyáltalán nem, nem kellett volna veszteségre szabályozni akkor sem a gázeladást (1998-tól, azelőtt ráadásul hazai termelés adta a gáz 40%-át), MOL erős lett volna a regionális terjeszkedésre megtartva azt. Ez lett volna a jó megoldás. A MOL teljesen helyesen döntöt eladásról, terjeszkedési stratégiája miatt. Új helyzet, Eon tulajdon. Ugyanaz a fidesz aki belekényszerítette Molt az eladásba visszavásárolja. Ahogy mondtam ez a gáztározó hasznosságán nem változtat hogy EON vagyállam vagy MOL kezeli. Utána reménybeli olcsó gáz miatt valós értékének dupláján visszavenni, bűncselekmény. Ország mai helyzetében gondolni sem szabadna rá.

Végül vedd észre, értékesítés előtt egy részvénytársaság kezelte (többségi tulajdon külföldieknél -MOL), utána EON, ugyanúgy külföldi részvénytársaság, és az államosítás, a totális tönkretétel most történik meg.

I. Orbán kormány balfaszkodott a gázárral, most is ezt csinálja, még rosszabbul felmérve heyzetét. Mit gondolsz, kis pöcs Rogán miről tárgyalt Moszkvában?

A példáid állami cégekről abszurdak, mert állami tulajdonú olajat, gázt termelnek ki. Más gazdaságban ennek a bányajáradék az útja.

Attól hogy létezik nyereséges állami cég (bár példáid teljesen abszurdak, köze nincs a gázüzlethez), nem jelenti azt, hogy működő modell. Ne feledd svédek pl. nem sokat szaroztak Saab megmentéssel.

A vasutas példádra ott az ellenpélda, a MÁV. Állami, nem profitorientált, lepusztult és évente 270 mrd-be kerül, politikai elit legnagyobb kifizetőhelye. Egyébként semmi szükség nincs rá.

A britt példádban magad mondod meg mi a baj, hogy nem tudják ők nyerik-e az üzemeltetést 20 év múlva. Tehát a modellel van baj, nem a profitorientáltsággal. Mindenki profitorientált, te is, én is.

Még egy titok. Az összes adót a vállalkozások termelik meg, mindet. A vállalkozás a rómaiak óta egyének szövetsége arra, hogy tudásuk, eszközeik, munkájuk segítségével PROFITOT érjenek el. Ez a mai világ alapja, Észak Koreát kivéve.

A profit igénye, a verseny, az innováció hozta létre az acélgyártást, gőzgépet, a szövőgépet, a robbanómotort, az autót, az energiaipart, villamos világítást, a személyi számítógépet.

Emlékezz a verseny nélküli telefonra, évekig vártál, mai pénzben többszázezer Ft-ot fizettél. Ma bemész egy boltba és több ajánlat közül válogathatsz. De amikor még nem volt mobil, csak egy tisztes német befektető, hirtelen mindenkinek lett vezetékes telefonja (1989-1996 között).
Ma is egy évig várnál a ladára, egész nap vásárolnál a hétvégére.

"Kiszpolyozó". Ezekkel a hülyeségekkel etet benneteket a fidesz, meg az extraprofit, meg a pénz kilopása, pedig önmagában ellentmondás, nem kell bizonyítékokat, számokat sem keresni. Ha valahol "extraprofit" van, onnét nem elviszik a pénz, hanem visszaforgatják, még hoznak tőkét, hogy még több pénzt keressenek. Egyébként mi az extraprofit? 3-5-10 éves megtérülés? Mindig a kockázat és a profitot együtt kell nézni. Ha nagyon jó a profit, akkor azonnal megjelennek a versenytársak, befektetnek, letörik a profitot és az árat. Ez a szabad piac. Túl sokat, hosszú ideig pont csak szabályozott piacon tudnak keresni, ahol nincs szabad verseny.

A versenyt nem korlátozni kell, hanem elősegíteni. A probléma akkor áll elő, ha monopólium alakul ki, a megoldás itt is a verseny biztosítása, erre már Wilson rájött 1914-ben.

Az hogy hited az, hogy az állami cég jó lehet, elfogadom, de ébredj rá példáid milyen butaságok (Statoil, britt vasút- ez utóbbi a verseny szükségességét bizonyítja, azt hogy egy torzított helyzetben mi alakulhat ki, és itt a közeli példa az állami MÁV, ami tökéletes).

A 2. pontnál látszik fogalmad sincs mi történik körülötted.

Nem tudok veled vitatkozni, hiteddel még próbálnék (tudom hiába), de az önellentmondásos példáid és érvelésed nem teszik lehetővé az értelmes beszélgetést.

Érdeke, lelkiismerete, pénze csak az egyénnek van, az államnak egyik sincs. Aki mást állít hazudik, csaló.

A természetes monopóliumknál gondolkozni érdemes azon, hogy hogyan lehet mégis versenyt termteni, vagy szabáyozni. Mo a szabályozást választotta. Az államosítás közönséges kommunistatempó, halálraítélt dolog.

Makkasz 2013.03.07. 01:25:36

@Laci A Lakli: Az MVM 45 mrd Ft-os eredménye nem KISZIPOLYOZÓ, appááám.

Makkasz 2013.03.07. 02:06:32

@will: Nem oroszokkal van orbánnak megállapodása, hanem azerekkel, a baltás gyilkosért. Az oroszoktól az átengedésért (szó szerint és képletesen a piac átengedéséért) könyörög, ebben látja választási sikerét. Idén, nyáron, amikor szállítási kapacitások nem kihasználtak próbálja bezsákolni a választási gázt.

Mvel ezt minden tárgyalópartner tudja, a következmények:
- paks beruházás, és ki tudja még mi az oroszoknak (pl. gáztározó résztulajdon),
- túl drágán megvásárolt EON, németeknek.

Amit nem lát ez a vakparaszt, hoy ő nem jó üzletember, még csak nem is tárgylópartner németeknek, oroszoknak, miután elveszik ami nekik kell oroszok és azerok nem tartják be a megállapodást. Ha oroszok választásokig kitartanak orbán mögött, az még rosszabbat sejtet a jövőre nézve. Tartós lemaradás, kelethez csatlakozás, EUból kiiratkozás.

Úgy tűnik, a magyar választóknak erre van igénye, az alacsony rezsire, meg főtéri szökőkútra, stadionra, MÁVra. Nem oktatásra, öngondoskodásra, 80%-os adóék helyett 20%-osra, saját autóra, 200Ft-os benzire.

Laci A Lakli 2013.03.08. 03:06:50

@Makkasz:
1. Miért így nem? Mennyiért is vette a Posta a szlovén bicikliket? Vagy a rendőrség a sokkolókat?
Az igazság az amit te nem látsz, hogy a korrupció nem rendszerhiba, hanem emberi tényező. Azért van benne a rendszerben (mindkettőben), mert ilyenek sajnos azok az emberek akik döntenek, tehát nem látok túl sok különbséget. :(. Viszont a későbbi esetleges felelősségre vonásban óriási különbségek lehetnének.

2. Na itt ebben a részben már vannak érveléstechnikai gyöngyszemeid:). Kezdjük:
a, Két részt kiemelem itt neked:
- "Ugyanaz a fidesz aki belekényszerítette Molt az eladásba visszavásárolja."
-"I. Orbán kormány balfaszkodott a gázárral, most is ezt csinálja, még rosszabbul felmérve heyzetét. Mit gondolsz, kis pöcs Rogán miről tárgyalt Moszkvában?"
Akkor itt megint le kell neked szögezni, mert látom átmentél funkcionálisba és köznépiesen szólva "beragadt a lemez" nálad.
2004-ben NEM a FIDESZ volt HATALMON. Tehát max. az MSZP-SZDSZ-eseket szidhatod a dolog miatt :).
b, "A példáid állami cégekről abszurdak, mert állami tulajdonú olajat, gázt termelnek ki."
Nem tudom de én úgy tudom, hogy Magyarországon minden az ország területén megtalálható természeti kincs az állam tulajdona :). Szóval itt azért egy kicsit mellélőttél...
c,"Attól hogy létezik nyereséges állami cég (bár példáid teljesen abszurdak, köze nincs a gázüzlethez), nem jelenti azt, hogy működő modell."
Ja STATOIL és az ARAMCO nem termel gázt :D.
d, A britt vasúti példát be lehet ide illeszteni, mert meg mutatja, hogy hiába versenyeztetnek folyamatosan még sincs innováció.
e, Annyira odáig vagy a versenyt támogató téziseiddel és a monopólium ellenességeddel és azzal, hogy az EON magánkézben van az milyen jó, hogy csak egy dolgot nem vettél észre! Az EON a hazai gázüzletágban jelenleg MONOPOL helyzetben van :). Igen Wilson tudta a választ, de azért te is tudod, hogy mi volt Wilson válasza. Feldarabolták pl. a Standard oilt (ezekből a részekből lett a mai Exxon, vagy Chevron) és stb. Na mármost, ha Orbánék a Wilsoni utat követnék akkor az azt jelentené, hogy az EON-t tulajdonképp feldarabolnák és elvennék tőle a tulajdonjogot :). Na ez ütne igazán csak oda a befektetői bizalomnak és így hazai gazdaságnak, ami hála Orbánéknak így is a békasegge alatt van, legalább ezt nem tették meg.
Így viszont fel kell tenned magadnak a kérdést, hogy mi a jobb egy magán monopólium, vagy ha ez állami kézben van?
Mert itt nem teljesül a te versenyed! Vedd már észre!
f, Aztán jött a kapitalista társadalomról szóló fejezetted, hogy milyen jó és stb. Ebben soha nem fogsz meggyőzni, mert például én a fenntartható fejlődés híve vagyok és nem tartom jónak a mai fogyasztói társadalmat... Sajnos úgy látszik, hogy te csak a jó oldalát láttad én voltam Gabonban pl. ahol láttam nem kicsi szemétlerakatokat és stb. Szóval nem jó az, hogy ma a mobiltelefont bármikor megkaphatom és eldobhatom...
g, Számodra a profitorientáció teljesen jó és normális dolog. De nem az! Számos természeti katasztrófát okozott az ember amiért kicsivel több profitot akart kicsikarni. Számomra meg a FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS a fontos. Mert amit írsz az rövidtávú...
h, Extraprofit: Szerintem mi itt teljesen másról beszélünk. Szögezzük le extraprofitnak én a tisztességtelen magatartással megszerzett profitot értem. Szerinted az tudás, ha valaki átvág valakit és azt támogatni kell, mert oda forgatja vissza a pénzét. Na jó leírok egy példát: Van egy zsebtolvaj aki lop, csal átveri az embereket. Ennek a zsebtolvajnak nagyon jól megy és elhatározza, hogy beruházást hajt végre (te szavaid szerint pénzt fektet be az üzletbe), vesz pengét. Hú de jó elindult a gazdaság, mert a pengegyártóknak nagyon jól megy. A zsebtolvaj ezután visszatér és már ügyesebben tudja kivágni az emberek táskájából az értékek. Így most már ezzel a beruházással nagyobb károkat okoz a társadalomnak. Remélem leesett, hogy én mire gondolok extra profit alatt. De nem az lenne a helyes megoldás, hogy az aki így szerzett extraprofitot (Értsd a zsebtolvaj fizessen mindent vissza amit ellopott) az meglegyen büntetve?
Szerinted nem... Hát szomorú vagyok.
i, MÁVval, mint ellenpéldával megint bakot lőttél egyébként, mert volt olyan időszaka amikor Európa legjobb vasútjai közé tartozott és állami kézben volt. (Csak ezt is a komcsik szétcseszték). Igaz akkor még tisztességes emberek irányították, mint ma a Statoilt például.
j, Tényleg nem tudsz velem vitatkozni, mert az én érvelésemben nincs ellentmondás a tiéd hemzseg :).
k, Ja és mielőtt még egyszer leírod, hogy engem a FIDESZ agymosottja vagyok szerinted, közlöm veled nem rájuk szavaztam és nem is rájuk fogok. Ez még egy gyöngyszeme a logikai abszurditásodnak, mert szerinted aki nem ért veled egyet az biztos FIDESZes! Ez az abszurditás érvelésteknikailag.
Na befejezem mert elfogy az ABC lassan és most egy kicsit meguntam, de ha akarod akkor még jobban ízekre szedlek :D

Balt 2013.03.11. 11:01:52

@Makkasz: "Ezért nem működik az állami vállalat, még hazánkánel csekélyebb korrupcióval működő országokban sem."

Ehhez érdemes lenne sorolni a Bokros-Suchmann-i privatizáció során tulajdonosi körbe került külföldi cégek állami és közrészhányadát...

Balt 2013.03.11. 11:12:21

@Makkasz: "- NINCS INNOVÁCIÓ, lemaradás, ez nagyon súlyos"

Európai szinten 70%-kal zuhantak az energetikai beruházások a válság miatt. Az energiakereslet (és ár) 25%-kal.

Balt 2013.03.11. 12:11:01

"Ne feledd svédek pl. nem sokat szaroztak Saab megmentéssel."

Ellenben az amerikai és a német állam bizony sokat szarozott/-ik a GM/Opel megmentésével, akik közmegegyezés szerint tulajdonosként csődbe juttatták a SAAB-ot...
süti beállítások módosítása