Akármennyire hihetetlen, van lehetőség rezsicsökkentésre úgy is, hogy közben nem haragítjuk magunkra a világ fejlettebb felét, nem pusztítjuk el a befektetői bizalmat, nem sújtjuk plusz terhekkel az egyébként is nehezen megélő kkkv-szektort, és közben még a lelkiismeretünk is tiszta maradhat. Az Energia Gorilla ezt adja Húsvétra: kiszámoltam, hogy normális, piackonform lépésekből is megcsinálható a rezsicsökkentés. Nem volt könnyű, kellett hozzá egy nagy kockás papír, legalább fél nap megfeszített gondolkodás, meg néhány iparági háttéranyag. Persze ez rögtön három olyan tényező, amitől irtóznak a politikusok…
A bíróság keddi döntése óta közismert tény, hogy a rezsicsökkentési akciótervben semmilyen szakmai szál nem volt, csupán politikai megrendelésre született, és annak megfelelően kezelte még az Energia Hivatal is: hasára csapott, és visszafele kalkulálva kihozta, hogy ha 10%-ot akar csökkenteni, akkor abból kinek, hol, mennyit kell viselnie. Természetesen szigorúan csak az energiaszolgáltató mumusok kárára, a terv elkészítése során állami érdekeltségnek nem esett bántódása.
Pedig tudjuk, hogy ettől nem elsősorban a német és francia részvényeseknek lesz rossz: a vállalati áramár ugyanis nőtt, az pedig beszivárog a legtöbb hazai előállítású termék árába, például a feldolgozott élelmiszerbe. Ezek a termékek tovább veszítenek versenyképességükből, jön majd az uniós sajt meg az uniós pékáru, csökken a GDP és/vagy emelkedik az infláció.
Azt nyilván senki sem vitatja, hogy a rezsi magas, nosza csökkentsük! Alapvetésnek induljunk ki abból, hogy legyünk konstruktívak, és csak olyanhoz nyúljunk, amihez az államnak valóban illendő hozzányúlnia, és az iparág egyik szereplőjének se kelljen bezárnia a boltot, függetlenül attól, hogy állami vagy privát cég. Ehhez az Energia Hivatal nyilvános kimutatásait használtam, vettem a négy magyarországi egyetemes (értsd: lakossági) szolgáltató árainak átlagát, az éves 2400 kWh fogyasztási szegmensre kiszámolva. Aki utálja a számokat, annak előre lelövöm a poént: legalább 14, de akár 24% további tartalék is van a lakossági bruttó árakban, és nem csak abból, hogy az áfát piszkáljuk. Amikor az áfához még hozzá sem nyúltam, már akkor volt 7,6%!
Nézzük részletesen miből van a villany, és hol mi lehet a reális tarifa?
- Egyetemes szolgáltatási ár. Egy része termékár, ez az MVM nagykereskedelmi ára. A villany az igények szerint többféle árfekvésű tételből rakható össze. A napon belüli igények ingadozását kiegyenlítik egy nagy adag stabil, 0-24-ben szolgáltatott, úgy nevezett zsinóráramból, amit nagy erőművek szolgáltatnak, közülük is kiemelhető Paks, az MVM saját tulajdona. Továbbá sok más erőmű „gyárt” villanyt, folyamatos és időszakos üzemelésben, kielégítve így a csúcsidőszak és a nyugisabb időszak közti ingadozást. A zsinóráram olcsó termék, a csúcsidőszaki pedig drága. Azonban mindkét vonalon van tartalék az árakban: ha az MVM a 17,6 Ft/kWh helyett megelégedne 15 forinttal, az még mindig méltányos lenne: a szabadpiaci árak még mindig ez alatt vannak, ráadásul az MVM olyan bőséges termelői kapacitásból válogathatja össze vásárlását, hogy ezt a különbséget egyszerűen egy jobb gazdálkodással is ki tudná hozni. Hogy mást ne mondjunk, Paks önmaga is mértéktartóbban árazhatná azt a 12 forintos zsinóráramot, ami szakértők szerint legfeljebb 7 forintért készül. Emellett, ha akar, még mindig tud nyerészkedni a különböző erőműveken, akik egyébként ugyanúgy lehetnek németek, franciák, magyarok, spanyolok. Egy szó mint száz: legalább 2,5 forint tartalék van a termékárban. Ugyanakkor egy élhető 2 forintos szolgáltatói árrést raktam a kalkulációba. (Ez sokak szerint még mindig nem elég, 2,3-2,5 szokott lenni az áramszolgáltatók érvelése, de azért túl kényelmesnek sem akartam hagyni a kalkulációt, éppen elég, ha ők sem dögölnek éhen) A 2013-ra meghatározott zöld energiás és kiegyenlítő tarifákat meghagytam, ezek egyébként kevesebb mint egy forintot tesznek ki.
- Rendszerhasználati díjak. Van egy rész, a disztribúció, azaz annak költsége, hogy az erőműtől a kábeleken át elmegy a delej a konnektorig. Mivel nem az volt a cél, hogy feltétlenül csak leszorítsuk az árat, hanem életszerű és műszakilag is hosszú távon fenntartható legyen a modell, ezért itt összességében emelést sikerült összehoznom. A MAVIR-nak igenis járjon újra több pénz, kilowattóránként 2Ft, és amire eddig büszkék lehettünk, hogy az EU-s áram-kimaradási arányoknál jóval kedvezőbb a hazai helyzet, azt őrizze meg a szektor szolgáltatói oldalon is. Az elosztói és átviteli díjak enyhe emelését viszont kompenzálni tudja az, hogy alacsonyabb rezsi és jobb hálózat esetén a hálózati veszteség mértéke (mind a fizikai, mind a lopászati típusú) csökkenhet. Így összességében 14,5 forint maradhat a disztribúció díja.
- Pénzeszközök. Itt egészen drasztikus megoldást választottam: a szénfillér, a szerkezetátalakítási támogatás és a nyugdíjas villamosipari dolgozók támogatása ment a levesbe, a távhős támogatással együtt. Szociális ügyeket ne a villanyárban oldjunk meg, pláne nem ellenőrizhetetlenül.
- Forgalmi adó. A fentiek módosításával már összejön egy majdnem 8 százalékos további árcsökkenés, mindez úgy, hogy fenntartható marad a szektor, és sehol sem jelentkezik a „bűvös” extraprofit, csak normális megtérülés. Marad hátra az ÁFA. A 27 százalékos kulcs eszetlenség, ez évi 130 milliárd forint sarc az állam részéről, 13 terawatt órával számolva. Tévedés azt hinni, hogy ha ebből lead az állam, akkor az egyenesen arányos veszteséget okoz. Eleve, ha megfizethetőbb a villany ára, akkor magasabb a fizetési hajlandóság. A megtakarított pénzen meg nyilván sok egyéb olyan dolgot fizetnek ki az emberek, amin ugyanúgy van ÁFA-bevétele az államnak. A Gorilla „A” modellben 18%-os ÁFA-kulccsal számoltam, a „B”-ben pedig 5%-kal. Ez a két forgalomban levő kulcs jöhet csak szóba.
A modell nyilván nem bőkezű az iparág szereplőivel, de biztosítja a túlélést, és a kecskének is marad kis pénze, amin vehet káposztát, hogy megmelegítse a villanyrezsón. Összességében tehát 14-24 százalékkal csökkenhetne tovább a villany ára.
A tarifákon túlmenően viszont lehetne még ezer más tételben is megállapodni konstruktívan a szolgáltatókkal, lehet, hogy akkor jobb hírünket vinnék a világban.
- A csökkentés például ne általános legyen, hanem az átlag felénél (1320kWh/év) kevesebbet használó kisfogyasztókra legyenek ennél is jobb tarifák, kiegyenlítve az átlag fölöttiek tarifájával.
- Legyen lehetőség egy fapados szolgáltatás választására, mondjuk 20-30 százalékos diszkontért. Aki ezt választja, az vállalja azt, hogy csak telefonos ügyfélszolgálaton, vagy e-mailen kap ellátást, és csak hiba esetén jönnek hozzá személyesen.
- További kedvezményért, mondjuk 60%-os diszkontért legyen olyan tarifa, ami nyári időszakban 11 és 14 óra között nem ad áramot (amikor egyébként a legnagyobb a fogyasztási igény az országban). Egy rendes vidéki tanyán nem okozna gondot ehhez hozzászokni: a napnak ebben a szakában nincs életbevágó fogyasztói indok, miközben a városokban a csúcsidős vételezést ilyenkor a légkondik képezik. Persze itt csakis lakossági vételezés részesüljön kedvezményben, például garázsok ne. További előnye lenne, hogy megszűnne az ebéd utáni sziesztás flexelés országszerte!
- Vállalják a szolgáltatók a leépítési moratóriumot, azaz hogy 3 vagy akár 5 évig nem bocsátanak el embert.
- Tárgyaljanak a szolgáltatókkal arról, hogy következő 3 vagy 5 évben milyen arányt tartanak itt az osztalékból, profitból, vagy más tétellel arányos kötelező beruházást vállaljanak.
- Legyen cél a 9%-os hálózati veszteséget a nemzetközi 7%-ra szorítani, de ehhez kapjanak a szolgáltatók hatósági támogatást a visszaélések szankcionálására.
Ezer más módon lehetne még röghöz kötni és jobb minőségű, társadalmilag még előnyösebb feltételek közé szorítani az áramszolgáltatást. Csak gondolkozni kéne őszintén, közösen, és nem eszetlenül kampányolni.
14%-os csökkentés kiátkozás nélkül. Na, ezt ki írja alá?
Fordítanál energiát a megértésre? Kövesd a Gorillát a Facebookon! |
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
RAMBO · http://szolo.blog.hu 2013.03.29. 08:34:45
espadazo - Játékbolt: · http://aruhaz.nettfilm.hu 2013.03.29. 08:55:24
Egyszerűbb, ha aláíratnak mindenkivel egy szerződést, hogy tól-ig kihúzza a hűtőt és tévét sem néz. Beül egy napelemes webkamera elé és bizonyít. Ha kimegy a képből, bünti van.
Tímár Mihály 2013.03.29. 08:58:12
katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2013.03.29. 08:59:27
Nekem tetszik a gondolatmenet, elsősorban azért, mert van, a kormány megoldásai mögött ilyesmit ritkán találunk, vagy ha mégis, az sem több két egyszerű mondatnál :)
Csokis · http://csokis.blog.hu 2013.03.29. 09:04:54
@RAMBO: Szerintem egy értelmesen elhelyezett fagyasztónál három óra kiesés nem okoz komoly kárt. Akinek mégis, az meg ne válasszon ilyen tarifát.
espadazo - Játékbolt: · http://aruhaz.nettfilm.hu 2013.03.29. 09:05:52
napi_5_kv 2013.03.29. 09:07:47
espadazo - Játékbolt: · http://aruhaz.nettfilm.hu 2013.03.29. 09:10:09
AskmeLater30 2013.03.29. 09:11:20
(A tanyáért meg külön 'zanyádat, szerinted ha valaki nem bp belvárosában lakik, akkor már se klímája, se hűtője, se számítógépe? Kicsit el vagytok ott szállva a nagyfaluban.)
sas70 2013.03.29. 09:16:57
espadazo - Játékbolt: · http://aruhaz.nettfilm.hu 2013.03.29. 09:17:22
room_101 2013.03.29. 09:17:23
Viszont na ki az, aki mindenféle számlák hóvégi kiküldésével és benemfizetés esetére fenyegetőzéssel zaklatja a becsületben megőszült lakósságot?
espadazo - Játékbolt: · http://aruhaz.nettfilm.hu 2013.03.29. 09:20:25
gombosg 2013.03.29. 09:21:55
Persze most egy szolgáltató sem fog hálózatfejlesztésre költeni egy fillért sem ebben a környezetben.
Az Áram Ára 2013.03.29. 09:25:56
Sajnos azonban túl sok érdek ütközik, ami miatt a fenti megoldás szóba sem jöhet döntéshozói szinten:
1. MVM profithoz nem nyúlunk! Főleg, hogy kell nekünk egy Paks II fejlesztés. Meg különben is...
2. Pénzeszközökhöz nem nyúlunk, mert
a.) ha kivezetjük a szénfillért, jaj, mi lesz a 2500 bányásszal Márkushegyen? Túl erős a politikai nyomás, erős emberek uralják azt a környéket...
b.) ha megszüntetjük a kapcsolt termelésszerkezet-átalakítási támogatást mi lesz a sok panelben lakó, távhős szavazóval (akiknek, halkan jegyezzük, meg így is csak 5 százalék áfát kell fizetni!). Persze rajtuk segíthetne egy átgondolt energiahatékonysági program, de ennek megvalósítására nincs pénz (kell a stadionokra!).
c.) az iparági dolgozók kedvezménye tényleg mehetne a levesbe, de akkor meg azok háborognának, és az most nem hiányzik a kormánypártnak. Meg különben is, túl sok az érdek és az összefonódás.
3. adót csökkenteni nem normális dolog! :)
Egyébként pedig EnergiaGorilla for prezident! :)
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.03.29. 09:26:06
2013.03.29. 09:35:08
Nem az áram drága, a fizetés kicsi. Persze olyan képzetlen, nemtörődöm és tehetetlen munkaerővel amit az átlag képvisel nem is lehet csodát várni.
dr. saint555 2013.03.29. 09:37:49
sas70 2013.03.29. 09:38:10
Arról már nem is beszélve, hogy léteznek jó energiahatékonysági megoldások, amivel nem 10 hanem 30%-ot lehetne spórolni. Csak az nem "varázsütésre" történik, hanem hosszútávú energiahatékonysági programokon keresztül és arra nem mondhatja egy hülye politikus, hogy csökkentettük a rezsit!
Subika 2013.03.29. 09:40:40
elvennéd a nyugdíjas villipari dolgozók támogatását és a távhőtámogatást... szerinted megúsznád kiátkozás nélkül? :)
G. Wolf 2013.03.29. 09:43:06
Mindenki annyiért adja az áramot amnnyiért meg tudja termelni.
Egyedül ami "befolyásolná" az a hálózat, pontosabban a távolság a termelő és a fogyaszót között. A távolságra lenne egy egységes díj (Xft méterenként) és ez mindenkinek hozzáadódik a saját fogyasztásához és ebből a díjból pedig az állam tartja fent a hálózato. A végén pedig majd maga az illető eldönti hogy ő a legközelebbi helyről vesz áramot, vagy kifizeti esetleg az extra költségeket hogy az ország másik feléből egy szélerőműből kapjon zöld áramot....
Stabilo 2013.03.29. 09:46:22
arra gondolsz, amelyik szó nélkül lenyúlja a betétesek pénzét?
háááát
Parmezanidész · http://bemorgo.blog.hu 2013.03.29. 09:48:24
Flyer68 2013.03.29. 09:49:09
LeCavalier 2013.03.29. 09:49:38
Abban van inkább lehetőség, amit a végén írsz, meg akad még egy csomó olyan felesleges szabályozási elem, amivel jelentősen csökkenthetőek lennének a szolgáltatók terhei, miközben az ellátás színvonala nem változna.
Kara kán · http://karakan.blog.hu 2013.03.29. 09:51:42
Miért nem számolja ki a majom az ellopott áram és kábelek (!) által okozott károkat?
Miért nem számol a majom a szolgáltatók pofátlan profitjának mérséklésével is?
Azért mert egy libsibolsi majom.
dr. saint555 2013.03.29. 09:52:53
Flyer68 2013.03.29. 09:55:04
szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2013.03.29. 09:55:50
1, felemelem az ÁFÁt
a gázét, áramét, vízét IS
(az állam bevételei nőnek, a szegénybe rugok mégegyet/még lejjebb nyomom;
- igen, azért mert az SZJA egykulacs és az SZJA csökkentés nem a szegényeknek/középosztálynak van kitalálva)
2, ebből az árból engedek 10%-ot.
(amit a piaccal lenyeletek)
dr. saint555 2013.03.29. 09:56:35
dr. saint555 2013.03.29. 09:57:43
dr. saint555 2013.03.29. 09:58:43
Flyer68 2013.03.29. 10:02:04
Flyer68 2013.03.29. 10:05:10
Loós Gyula 2013.03.29. 10:10:09
A rezsit nem pénzügyi eszközökkel kell csökkenteni, hanem fogyasztáscsökkentéssel. Ezzel csökkenthető az energiafüggőségünk a külföldtől, a fogyasztáscsökkentési tevékenység munkahelyeket teremt, ablakokat kell gyártani Magyarországon, hőszivattyúkat, napkollektorokat kell telepíteni.
Régen jó mérnökeink voltak, mostanában mindent külföldről veszünk. Saját fejlesztői kutatóbázist lehetne csinálni az oktatás oldalvizén, és nem mi vennénk külföldről a takarékossághoz szükséges berendezéseket, hanem mi terveznénk és adnánk külföldre.
A szélerőműveket is lehetne támogatni, egyszer kell megvenni, és utána "ingyen" termel.
Flyer68 2013.03.29. 10:10:10
Nagy valószínűséggel az Európai Bíróság elé kerül az ügy.
Flyer68 2013.03.29. 10:16:24
A többiben alapvetően igazad van, csak ezek az alternatív energia termelési módok egyelőre drágák és támogatás nélkül lassú az elterjedésük. De a jövő ez, meg az elavult épületek, családi házak mielőbbi szigetelése.
napi_5_kv 2013.03.29. 10:22:36
unionista (törölt) 2013.03.29. 10:35:57
Beren 2013.03.29. 10:36:59
teddybear01 2013.03.29. 10:45:28
Ami viszont a szél és naperőműveket illeti, ipari szinten totális bukás mindkettő. Egyszerűen nem értem, hogy magukat értelmesnek mondó emberek miért akarnak egyre többet építeni. Vastagon támogatják már a megépítésüket is, extra magas az általuk termelt áram átvételi ára is. Mivel bizonytalan a szolgáltatásuk, a folyamatos ellátás érdekében helyettesítő erőművek építésére van szükség, ami tovább drágítja az általuk termelt energia árát. A gazdaságosság nem is létezik a közelükben.
Egy drága hobbinak még elmegy, na de egy ország energiaellátását nem lehet rájuk alapozni.
Ami pedig az időnkénti kikapcsolást illeti, az legjobb esetben is csak bosszúságot fog okozni. Nemigazán lehet előrelépésnek mondani a petróleumlámpához való visszatérést.
Elképzelem, hogy mondjuk egy kórházban lecsapják a főkapcsolót, aztán elemlámpával világítanak a műtéteknél, kézzel lélegeztetik a betegeket, stb.
Az is jellemző, hogy milyen visszamaradottnak képzeled el a tanyai életet. Tudod, a legtöbb gép ott is árammal működik, ha kikapcsolod a villanyt, akkor nincs géppel tehénfejés, nem tudsz kukoricát darálni, kézzel nehéz ám vizet szivattyúzni a kútból, stb.
unionista (törölt) 2013.03.29. 10:52:15
a kapitalizmus első alaptörvénye az, hogy az OLIGOPÓLIUMON HASZNÁN OSZTOZNI KELL. ez az, amit nem akar megérteni se a kormány, se a piac. mert minden szereplő minden nyereséget magának akar.
közlekedést, közművet SZÖVETSÉGI keretek között kell üzemeltetni. szövetségi olaj, és gázipari, villamos energetikai tröszt kell. szövetségi légiforgalmi, hajózási és vasúttársaság. amit ez a kormány nemzeti színű szalaggal átköt azt szinte mindet föderális keretek között kell működtetni.
a német, a lengyel, a cseh, a szlovák, a osztrák, magyar törzseknek úgy kell összeállniuk, mint árpád vezér idején. és a románokat bevenni a határon túliak miatt.
berlint meg kell győzni arról, hogy ez így lesz jó. sehogy máshogy. úgyse fogják maguk alá gyűrni a franciákat és a briteket. a "nagy-német" protektorátus ötletébe hátha belemennek.
É2I 2013.03.29. 10:53:16
A beruházások bizonytalan ideig leállítva.
Jó lesz ez, csak így tovább a Lenini úton!
Csokonai Vitéz Műhely 2013.03.29. 10:58:22
Egyik legolcsóbb és leghatékonyabb megoldás lett volna, ha kötelezik a szolgáltatókat, hogy biztosítsanak a fogyasztóknak 1-2 hétig olyan eszközöket, amik a háztartási eszközök egyéni fogyasztását mérik (kill-a-watt device).
Ott, ahol a szolgáltató meglépte ezt a lépést, tizenvalahány%-kal csökkent a fogyasztás. A fogyasztó sokkal tudatosabbá vált, megugrott az energiatakarékos háztartási gépek eladása.
G. Wolf 2013.03.29. 11:04:18
Mikk^ 2013.03.29. 11:05:24
Tündérmeseországban ilyen számításokkal elő állni? Jól meg is kaptad a magadét. Úgy kell neked, ha kinyitod a pofonládát :D
Persze olyanokkal sem szabad előjönni, hogy tudatosabb fogyasztás, hatékonyabb fogyasztók felszerelése, ablak csere, hőszigetelés. Ezek mind mind libsibolsi szemét kommunista dolgok.
Öltönyösrabszolga · http://oltonyosrabszolga.blog.hu 2013.03.29. 11:07:51
LeCavalier 2013.03.29. 11:08:16
2. A 10 százalékos rezsicsökkentés előtt nem emlékszem túlzottan intenzív panaszkodásra az árrés miatt. Tehát ha a tarifavágást nem a rendszerhasználaton, hanem más oldalon érnék el, vélhetően nem lenne indokolt ennek megemelése. Persze, én is szeretném ha nőne a fizetésem, de nem indít az ember blogot, csak azért, hogy ezt közölje...
unionista (törölt) 2013.03.29. 11:09:10
itt az alapprobléma, hogy vannak oligopóliumok, amikről mindenki azt hazudja, hogy az szabadpiaci keretek között működtethető. egy közlekedési vagy egy közművállalatot valamilyen módon fel kell osztani a köz és a versenyszféra között. és ehhez rendszerint föderális (államszövetségi) keretek kellenek.
ha a németek ide akarnak jönni, akkor korlátozott joggal fel kell venni bennünket a szövetségi köztársaságukba. mert különben az lesz, hogy jön jóska és nacionalizál mindent. az unió is úgy lesz erős ha kisebb föderációkból áll össze.
magyarországon feudális világ van. basáskodás. ez a nép magától cárt választana, kánt, szultánt. ezen ne lepődjön már meg senki. se az értelmiség, se a fritzek.
É2I 2013.03.29. 11:09:19
Tudatosság? A politikusnak pont a tudatlan ember a jó választó, aki bevesz mindent.
ErA 2013.03.29. 11:10:37
Mikk^ 2013.03.29. 11:12:25
Kara kán · http://karakan.blog.hu 2013.03.29. 11:13:40
Nem kell sokat agyalni ezen. Csak józan magyar paraszti ész kell a libsibolsi trükkök leleplezéséhez.
Kara kán · http://karakan.blog.hu 2013.03.29. 11:17:08
Ne kavarj, te hamiskártyás!
A panelprogramban rengeteg laskást szigeteltek e kormány idején is. Emellett, lehet napkollektorokat és napelemeket is telepíteni, vannak erre pályázatok.
Én meg jóóóval a libsibolsi PR előtt lecseréltem az égőimet ledesekre. Egyáltalán, a libsibolsi PR tőlünk hallott erről az egész LED- és energiatakarékosság/-hatékonyság stb. témáról.
Topy 2013.03.29. 11:36:14
karikaV43 2013.03.29. 11:36:42
a pontosság kedvéért 2013.03.29. 11:41:49
energiagorilla 2013.03.29. 11:41:54
a pontosság kedvéért 2013.03.29. 11:43:58
energiagorilla 2013.03.29. 11:46:01
energiagorilla 2013.03.29. 11:47:43
a pontosság kedvéért 2013.03.29. 11:48:28
croesus aka. the grinder 2013.03.29. 11:53:30
Be kellene fejezni ezt a kapitalista kizsákmányoló ideológiát hogy elvárjuk nertársainktól hogy tegyenek is a saját boldogulásukért!
tede 2013.03.29. 11:53:39
az történne, mint a Gyurcsány féle áfa csökkenés esetén, azaz a kereskedők lenyelnék és vesznek belőle új alufelnit a terepjárójukra. köszönik
energiagorilla 2013.03.29. 11:55:19
energiagorilla 2013.03.29. 11:56:34
a pontosság kedvéért 2013.03.29. 11:58:53
Lencsés István 2013.03.29. 12:00:47
a pontosság kedvéért 2013.03.29. 12:01:22
a pontosság kedvéért 2013.03.29. 12:06:03
energiagorilla 2013.03.29. 12:07:45
2013.03.29. 12:13:34
Talán mondjuk úgy, hogy a liberálisok által megszervezett nyugati rendszert. Ahová a hazaáruló adóparadicsomos Simor is megy dolgozni. A szétesőben lévő EU-t. Vagy az IMF-et, ahol az előző elnök szobalányt erőszakol, a jelenlegi nő meg korrupcióval van megvádolva.
Szóval így kéne gondolkodnuk kedves liberális barátaim? Majd ha elfoglaltátok a FIDESZ székház mellett a Parlamentet is. Talán akkor.
a pontosság kedvéért 2013.03.29. 12:18:34
Mikk^ 2013.03.29. 12:19:35
Tényleg elrontottam. Hamut szórok a fejemre és térden csúszva kérek bocsánatot.
a pontosság kedvéért 2013.03.29. 12:21:00
gyárvárosi 2013.03.29. 12:22:33
Mert az pénz amit ezért igazgatótanácsi, felügyelőbizottsági, ellenőrző bizottsági tagokként kaptak, még üveggyöngynek is kevés, a valós értékekhez, és a piaci részesedéshez viszonyítva.
Visszatérve a blogoló javaslatára:tudjuk, hogy a szakértelem az bolsevista trükk!
Mi az hogy mérnökökre, közgazdászokra bízni egy iparágat?! A politikusok meg már sz@rba sem számítanak?
Nem számok és tények alapján, hanem hangerő és a hordó magassága alapján, amiről szónokolnak, kell a döntéseket meghozni.
És igenis jó lesz ha minden újra hazai, állami lesz, hiszen" milyen jól is működött"!
De ami a lényeg, a sleppnek lesz új pénztár nyitva, új "felelős" állásokkal.
Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.03.29. 12:22:51
tobbszor leirtam de itt elismetlem
tavhos vagyok eszak-kelet pesten
en azt akarom hogy a matrai tozeget egethessuk el, es a szemetet is hozza, mint a sok csaladi hazas szilardtuzeleses kalyhas fillerbaszo
igaz akkor kb 8 honapig tartana a szmogriado es a sok autos agglost is ki kellene tiltani
puff neki, ha a sok retkes gyoker ezt akarja mert 1.4 Ft kWh -kent sok neki, hat legyen, csak utana ne sirjon a sok debil, hogy lelegezni se tudnak Budapesten
energiagorilla 2013.03.29. 12:23:18
Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2013.03.29. 12:24:48
energiagorilla 2013.03.29. 12:26:16
Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.03.29. 12:26:23
az elozo neked ment...
csak neha nem artana gondolkodni ugy hogy attekinted a dolgokat
nekem nem kell az a retkes konyoradomany, dogoljon meg a sok barom budapesti, es jojjon a sok videki sutyerak csak es kizarolag vonattal Budapestre
szerintem en occobban kijonnek
hümhüm 2013.03.29. 12:29:05
Alaposan tévedsz abban, hogy ha az ÁFA csökken, akkor az energiaár is ugyagúgy fog csökkenni. Tárgyi tévedésben vagy az ÁFA bevétel és a magas ár miatti kisebb fizetési hajlandóság tekintetében. A kettőnek nincs köze egymáshoz. Az ÁFÁt a szolgáltatónak kell befizetni a kibocsátott számlának megfelelően, függetlenül attól, hogy a fogyasztó kifizeti-e vagy sem.
Láthatóan fel sem tűnt neked, hogy a költségvetés a mostani 10%-os árcsökkentéssel lemondott az árban foglalt ÁFA 10%-áról is (v.ö. áfacsökkentés), ami lehet, hogy nem sokat jelent, ha a szolgáltató veszteséget mutat ki, mert akár ÁFA visszaigénylő pozícióban is lehet. Ki tudja.
Amiről baromira hallgatnak, hogy milyen pontosan a lakossági üzletág költségszerkezete, milyen költségelemek szerepelnek benne, és azoknak mi a kapcsolata a valósággal és az indokoltsággal.
Egyszerű példát írok le:
Pl. az RWE magyarországi vállalata, amely a lakossági szolgáltatást végzi, a karbantartásra, szerelésekre, javításokra stb. megbízza az RWE németországi egyik leánycégét vagy érdekeltségét. Szabad ezt? Igen, szabad. Mondjuk, az elvégzendő munkát elszámolják 100 euro/óra munkadíj szerint. Szabad ezt? Igen szabad, mert az illető tevékenység szabadpiaci megállapodás lérdése. Ezek után ez a cég megbízza a munkák tényleges elvégzésére a magyarországi XY kft-t, 20 eur/óra munkadíj alapján elszámolva. Szabad ezt? Igen, szabad, mert szabad a piac az EU-n belül. XY kft rohadtul örül, hogy milyen jó üzletet csinált, 6000 Ft/óra díjjal megcsinálja a melót, és az RWE német érdekeltsége pedig zsebrevágott 80 eurót óránként, pedig nem csinált semmit. Lehet ezt? Igen lehet, nem tiltja semmi és senki.
Mi történt?
1. Az RWE magyarországi szolgáltató cégének jelentkezett kurva sok költség, azaz könyvelés szintjén lecsökkent a nyereség.
2. Az XY kft jól járt, mert a szokásos hazai árszínvonal felett tudott munkát végezni
3. Az RWE németországi cége, aki megrendelte a magyartól a munkát, kurva jól járt (és az RWE tulajdonosai is), mert semmit nem kellett csinálnia, csak az ölébe hullott 80 euró óránként. Így a saját dolgozóit frankón megfizeti (v.ö. 4-szeres bér a magyar szinthez képest), még nyereséget is tudott képezni.
4. A magyar fogyasztó kurva rosszul járt, mert magas energiaárat kell fizetnie arra hivatkozva, hogy magasak a hálózat fenntartási és működtetési költségei.
5. Az államnak adóbevétel szempontjából előnyös a magas ár, mert így magas az ÁFA is.
Na, ennyit.
Ezért nem kell rögtön elhinni a szolgáltatók sirámait.
a pontosság kedvéért 2013.03.29. 12:31:05
a pontosság kedvéért 2013.03.29. 12:37:48
energiagorilla 2013.03.29. 12:54:18
a pontosság kedvéért 2013.03.29. 12:58:08
Subika 2013.03.29. 13:06:59
DE hidd el, nem úszná meg. Lenne kellő mennyiségű demagóg ember, akik úgy csűrnék-csavarnák a sztorit, hogy EnergiaGorilla minimum egy patás ördög legyen, de lehet, hogy rögtön kettő is.
energiagorilla 2013.03.29. 13:10:39
a pontosság kedvéért 2013.03.29. 13:17:57
a pontosság kedvéért 2013.03.29. 13:31:08
energiagorilla 2013.03.29. 13:37:22
Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.03.29. 13:52:43
BUTASAG!!!
csinalja csak ezt pl. a pözso meg aztan a magyar veszi majd a nyunyugit vagy forditva
ez kizarolag a termeszetes monopoliumok velejaroja ez a fajta sunnyogas amit beirtak es igenis ki kell vedeni
amugy lehet hogy ezt vedik ki eppen? hogy azt mondjak hogy nalunk melost negyedaron kapnak akkor ugyan mar ne szamoljon a magyar melos utan is nemet arakat?
a pontosság kedvéért 2013.03.29. 13:55:18
energiagorilla 2013.03.29. 14:39:40
Másik példád még durvább: befekteted egy évre a 2mft-ot, és azt állítod, hogy minden hónapban kapsz 160ezret, valamint a 2millió is marad a buliban. Tehát 2 milliós befektetéssel kapsz egy folyamatos 12x160ezres pnzáramlást, plusz egy 2milliós értékű tulajdonrészt is??? Vagyis 2millió hoz neked 1.92milliót, és megmarad a 2 millió is??? Ne már.
Az energetikában 10-20 év alatt térülnek meg a beruházások. Ez felel meg nagyjából 8 százaléknak. Így is olyan hihetetlen kaszálásnak tűnik?
a pontosság kedvéért 2013.03.29. 15:12:13
Mondok kapásból pár dolgot, ami ennek ellentmond:
1. Miért fektetne pénzt valaki Elmübe 8%-os éves Ft hozamért 5% infláció mellett. Ennél több hozamot lehet elérni egy csomó ország állampapírján.
2. Most 13.000 Ft az elmű részvénye gondolom az RWE ennél lényegesen kevesebbért vette, ahogy akkoriban szokás volt a névérték alatt. A nyeresége egy részét kifizeti osztalékban, ami évek óta 1700Ft.(névérték 17%-a) Ez 8% éves megtérülés mellett aligha lenne tartható.
Egyébként a két példa ugyanaz.
És igen, ez egy hihetetlen kaszálás, talán ezért nem szokták eladni az államok a közműcégeiket.
toroloco 2013.03.29. 16:19:57
Szántó Gábor · http://choirs.oftheworld.club 2013.03.29. 17:06:41
A névértéket meg ne keverjük már a piaci árral, annak az ég világon semmi köze nincs a megtérüléshez.
"Az árba van beépítve a 8 % nyeresége. Számlát meg havonta küld. "
Hja kérem, mért nem küld hetente számlát, akkor mindjárt havi 32% a kasza!
napi_5_kv 2013.03.29. 17:12:54
energiagorilla 2013.03.29. 17:45:00
energiagorilla 2013.03.29. 17:50:36
energiagorilla 2013.03.29. 18:05:37
katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2013.03.29. 19:42:45
toroloco 2013.03.29. 22:39:52
egyszerüen csak nem bírok betelni az emberi ostobaság mindenhatóságával . csuklóból üti a termodinamika mindkét törvényét és ha egyszer energia termelésre leszünk képesek fogni akkor eljön az emberiség aranykora.
a pontosság kedvéért 2013.03.30. 17:55:29
A névérték árfolyamérték kérdésre: Szerintem se keverjük. Most árfolyamértéken 14% az osztalék.
a pontosság kedvéért 2013.03.30. 18:21:18
De engem nem a nyeresége zavar, hanem az, hogy nincs verseny. Lenne itt olcsóbb áram, ha lenne konkurenciája. De nincs, mert az egész iparágat eladták ugyanannak az érdekcsoportnak. Megkerülhetetlen tőkeerős monopólium, akkor kényszeríti térdre az egész országot, amikor akarja. Olyan ez mint a Közgép csak nagyságrendekkel nagyobb számokkal.
dolgozni kék 2013.03.30. 19:57:00
energiagorilla 2013.03.30. 21:39:01
A közüzemek esetén a "ha verseny lenne, olcsóbb lenne" hittétel nem áll meg egyszerűen. A nyersanyag iszonyú drága, és azt csak nagyon komoly üzemméret esetén lehet hatékonyan továbbadni. Termelői oldalon persze jó lenne a verseny, alternatív energiatermelésnek viszont nem kedvez a piaci környezet, többek közt éppen a befektetői bizonytalanság miatt, meg amiatt is, mert valójában ma a a közhiedelemmel ellentétben sokkal több termelői kapacitásunk áll rendelkezésre, mint amennyit elhasználunk: mivel nincs gazdasági növekedés, kevesebb áram fogy, és olcsó import is bőven rendelkezésre áll.
Az 500mrd-ot példaként hoztam fel, hogy jól le lehessen követni a számpéldát. Ennek ellenére azért dobálózásnak semmiképpen sem nevezném.
Az Elmű osztalékával kapcsolatban jól idézed a vonatkozó múltheti Portfolio.hu cikket, csak éppen ez még nem tesz szakértővé, ha olvastál pár ilyet. 90%-os osztalékkifizetés, persze ez nagyon bőkezűen hangzik, és irigylésreméltó. A vicc az, hogy ha nem lenne szétbaszva a nyugdíjrendszerünk, akkor ezeket az osztalékokat mi kapnánk! A nyugdíjalapok egyik kedvenc papírja a közműcégek, és láthatóan szépen is fialna, csak hát mostmár ugye nem nekünk. Egyébként meg a 90%-os osztalékot érdemes megszorozni a darabszámmal: 6millió részvényre fizetnek ki részvényenként 1700 forintot, azaz kb 10milliárd forint osztalékot. Ez bődületesen nagy számnak tűnik. Megközelítőleg ugyanennyi adót is fizetnek. Kb 250 milliárdos árbevétel mellett. Ezek borzasztó nagynak tűnő számok, de osszunk mondjuk egy ezressel, és képzeljük el, hogy ez egy kis kft, amelyik 250milliós árbevételt produkál, és 10 milliós a nyeresége. ÍGy is vonzó, és így is óriási kaszának tűnik?
Abba is érdemes belegondolni, hogy ha éves árbevétele 250 milliárd, akkor hogy van az, hogy jelenleg a tőzsdén mindösszesen 83 milliárdot ér? Kb a hitelállománya is ennyi a cégnek. Ha annyira kurvajó biznisz, mint ahogy itt mindenki állítja, akkor hogyhogy nem csap le rá valaki, hiszen láthatóan (követve a ti gondolkodásmódotokat) pár hónap alatt visszahozná az árát? Mondok durvábbat: a befektetett eszközei 180 milliárdra rúgnak, ha ebből levonom a 75 milliárdos hitelállományt, akkor is igaz, hogy a piaci ár elmarad ettől. Olyan mintha 1 millióért lehetne mondjuk 3 éves Passatot kapni. Valószínűleg csak van valami kis gond ebben az országban, ha ilyen szar árfolyamon forognak ezek a cégek...
A 8%-os árrésről írott gondolataid sajnos továbbra is teljesen értelmetlenek. Ismét hangsúlyoznám, hogy ez nem pékség, és az éves rátákat ne akard felpörgetni évközbeni többszörös pénzáramlás feltételezésével. Itt nem az van, hogy 2 millióért veszel kenyéralapanyagot, gyorsan megcsinálod, eladod az összes kenyeret két hét alatt 8%-kal drágábban, és akkor van 8%-os profitod, és aztán az összes pénzt újra kenyerekbe fekteted, immár többe, amiből még több bevételed lesz és még több kenyered... Ennek az éves rátája nem 8%-, hanem annyiszor 8, ahányszor belefér egy évbe. A közszájon forgó garantált 8%-os megtérülés ÉVES ráta (és egyébként hiedelem). Nincs az, hogy ha gyorsan pörgeti, akkor többször 8. Nem tudom jobban elmagyarázni, pedig sokadjára futunk neki.
Abba már bele sem megyek, hogy az árrés, a profit, a nyereség és az eredmény azok egészen más fogalmak, nem szinonímái egymásnak. És különösen nem keverhetők össze a megtérüléssel. Tudod mennyi árrést biztosít az Energia Hivatal az áramszolgáltatóknak? Kevesebb mint 2%-ot!!! Tudod, hogy mekkora árréssel árulnak az üzletek a kiskereskedelemben? 50-250% Az árrés csupán a közvetlen bekerülési költségek és az értékesítési egységár közötti különbséget jelenti. Ezen felül ezernyi más tétel van. Így történhet meg az, hogy magas árrés ellenére is lehet egy vállalkozás veszteséges. Példánál maradva: ha egy körúti ruhabolt mondjuk 150%-os árréssel dolgozik, attól még lehet veszteséges, mert lehet, hogy nem tud eleget eladni, és nem fedezi az összes bevétele a közvetlen költségeken túl a bérleti díjat, a rezsit és a bérköltségeket sem.
Nagyon sokakat egyszerűen megszédít az, hogy az energiaiparban milliárdokról beszélünk, attól még ez egy kurvára sziszifuszi szakma, hogy korrekt pénz jöjjön ki belőle, ahhoz hatékonyan kell működni.
energiagorilla 2013.03.30. 21:44:49
a pontosság kedvéért 2013.03.31. 10:05:36
Oké, nem értek az energiaiparhoz. Lehet, hogy neked van igazad, hiszen te értesz hozzá. Csak két kérdésre adj nekem választ.
1. Ha ez ilyen rossz üzlet, akkor miért csinálják? Mert azt nehezen hiszem, hogy csak emberbaráti szeretetből.
2. Az nem zavar, hogy esetleg Marie-Theres Thiell az Elmű igazgatóságának elnöke eszi a szarvasgombás pizzát pezsgővel, és közben rajtunk röhög, hogy miközben ezen a blogon vitázunk, fogyasztjuk az áramot, amiből neki 10% ide vagy oda, csurran-cseppen 1-2 Ft?
energiagorilla 2013.03.31. 19:13:03
2. az 1-2 forint csurran-cseppen, az még mindig csak az árrés. abból még sok-sok egyéb költséget kell kifizetni, és végül a lakossági piac VESZTESÉGES, ezt nem én mondom, ezt még a Magyar Nemzet is elismeri. Ettől persze még nyereségesek, mert a vállalati oldalon emelhetnek az árakon. Marie-Theres Thiellt nem ismerem személyesen, de ha habzsolja is a szarvas-gombát, tőle kevésbé sajnálom.
Az, hogy jelenleg mekkora a közkézhányad, az nem jelenti azt, hogy korábban nem volt magasabb. Az már sajnos a végkifejlet, hogy tönkrevágták a tőkepiacot is. A nyugdíjpénztárak bőséges mennyiségben tartottak ELMŰ, ÉMÁSZ, DÉMASZ, TITÁSZ papírokat az elmúlt 20 évben.
l ember 2013.04.01. 13:33:32
2013.04.02. 11:25:36
Mit értek alulképzett alatt? Nem azt jelenti, hogy soha nem járt iskolába, nem szerzett szakmt vagy valamiféle felsőfokú végzettséget. Arra gondolok, hogy a képzettsége/végzettsége ma idejétmúlt és hiényzik az innovációra való képesség. Munkám során sok helyen ütközök abba, hogy mindenki tart attól, ha valami folyamatot újragondolunk vagy kicsit átszervezünk, hsizen jó volt 5-10-20 évig, akkor minek rajta változtatni? Persze nem minden változás visz előre, de az újításoknak legtöbbször az aktuális alkalmazottak a kerékkötői. ÉRtékteremtő, nemzetközi piacon hatékony munkavégzés elképzelhetetlen újítások nélkül.
2013.04.02. 11:27:42
Egyébként az alkalmatlan munkaerőre jó példa a kecskeméti Daimler, azért nem tud még most sem felfutni a termelés, mert egyrészt nem tudnak elég embert felvenni (pedig van bőven munkanélküli) és akiket felvesznek, azok közül is kb 20%-ról kiderül, hogy alkalmatlan, mert vagy lassú vagy pontatlan. Tolvajból is lekapcsotlak párat, de ez nem általános probléma (szerencsére).
2013.04.02. 11:40:48
Ez megy itt, magyar RWE beszedi a pénzt, kiadja valamilyen cégnek a karbantartást (ami a szintén a német RWE tulajdona) de a valós munkát egy alvállalkozó végzi el.
A rezsicsökkentésben ezért szimpatikus nekem az a kitétel, hgoy saját szakembergárdával kell elvégeztetni mindent viszont ez sajnos kinyírja a magyar alvállakozót. Azt sajnos EU-s irányelvek és közösségi jog miatt nem lehet kikötni, hogy külföldi cégren em bízhatja a kabantartást (hiába nem végez az külföldi cég valós tevékenységet).
Erre a pbolémára mondjuk elegánsabb lett volna, hogy vagy saját gárdával vagy közvetlenül megbízott alvállakozóval végezteti el a feladatot, azaz nem lehet végtelen hosszú a lánc és így nem tudnak beiktatni profitot kimentő céget. Remélem érthető.
2013.04.02. 11:45:40
- milyen áron adtuk el
- hova ment a privatizációs pénz
- ki a felelős (...úgysem lenne)
VT Man 2013.04.02. 11:58:46
A gazdag mit csinál, ha látja, hogy drága a gáz?
Rákölt 1-2 milliót a házára, és jól leszigetelteti, és 10 év múlva megtérül.
És a szegény? A szegénynek nincs 1-2 milliója szigetelni.
Ezért nem igaz az, hogy a gazdagok gázszámlája eredendően nagyobb lenne. Sőt!
Oktogon8 2013.04.02. 15:39:20
Az EoN és az RWE jelentős része intézményi befektetők kezében van, és sokkal átláthatóbb és racionálisabb működésű, mint az MVM. Szóval ha valamelyik hazai szereplőt lehet kritizálni abból a szempontból, hogy túl sok kaviárt eszik a vezető, az pont az MVM.
Nem Mo-i költségek itt történő elszámolása (aka. transzferárak):
Igen ez majdnem minden multinál (tehát magyarnál is) gyakorlat.
De a Energiahivatalnak/ NAV-nak meglennének rá az eszközei és felhatalmazása hogy fellépjen ez ellen.
Ja, hogy ahhoz dolgozni kellene és nem szájalni... :)
reszeg tengeresz 2013.04.03. 15:35:58
hmikey 2013.04.03. 16:29:11
2013.04.04. 01:57:02
azért lopok mert más is lop? remélem nem így gondolod