Nagyjából akkor vált egyébként teljesen nevetségessé a rezsicsökkentési kampány, mikor rászálltak a kéményseprésre. Valahogy a drága villany, a drága gáz és a drága víz után nem feltétlenül erre számított az állampolgár, hanem azt hihette, hogy egy viszonylag nagyobb tételt talál meg még célpontként jóval azelőtt, hogy lecsapna a kormos pistákra. Üzemanyag, halló, az nem drága?
Gondolom nem csak nekem tűnt fel, hogy mennyire agyonhallgatott tétel a tavaszi rezsicsökkentési hadjáraton belül az üzemanyag. A palackos PB gáznak még csak-csak nekirontott persze a kormány, de ami onnantól jött, az már gyanúsan a forró kásától való távolodást mutatta.
Szóval a kormány nem mer lecsapni a benzin és a gázolaj hazai fellegvárára, az ízig-vérig magyar MOL Nyrt-re. (Persze lehet, hogy addigra ők már rég tudták, hogy nincs is ilyen vállalat, a Mol nemlétezéséről szóló Facebook oldal történetét érdemes elolvasni, zseniális tanúbizonysága, hogy az ostobaság milyen hamar nyer szimpatizánsokat, ha megnyugvást lelhetünk benne.)
Nem kell komolyabb piackutatás ahhoz, hogy felismerjük: sok minden más előtt ami még komolyan nyomasztja a magyar fogyasztót rezsiszinten, az bizony az üzemanyagok ára. 400 fölött a benzin és a gázolaj is, ráadásul az elmúlt pár évben drágult meg, ha ezen lehetne fogni egy 50-100 forintot, az lenne az aduász! Érvelést is tudnék mögé rakni, akármikor: ha olcsóbb lenne az üzemanyag, akkor megélénkülne a forgalom (szó szerint), szárnyallna a belföldi turizmus, letörné az inflációt, növekedne a fogyasztás, késztermékek árában is mutatkozna a megtakarítás, stb. Ennél van jobb ötlet?
Persze senki sem meri. A MOL-nak nem megyünk neki. A MOL az magyar! Meg persze amerikai, orosz, ukrán, osztrák, angol, német, meg mindenki más, akinek vannak részvényei. Az igazgatótanács azért főleg magyarul beszél, innentől magyar! Ugyanakkor magyarul beszélnek a Google helyi emberei is, mégsem gondolnánk, hogy a Google magyar cég, ugye?
Sajnos azt ma már mindenki tudja, hogy az üzemanyagok árának fele adó, és az államnál landol. ÁFA és jövedéki adó, hülye lenne ebből engedni. Van némi kisker árrés, meg nagyker ár, és picike nyersanyag. Ennyi. De például ki tiltja meg, hogy a kisker árrés negatív legyen??? Legyen az, hogy az OMV-nek 350-ért kell adni a a benzint, még akkor is, ha 364-ért kapja a MOL-tól. 20 éven át élősködtek rajtunk, ráadásul a WC is kulcsos, és a briós is drága, nosza, pár évig „tartsanak velünk”, „közelítsük álláspontjainkat”, „keressük a megegyezés formáit”, de ők hadd ne keressenek egy fillért is! Bátorság, uraim, ki adja be hétfőn a módosítót?
Ha nincs meg a kellő bátorság az üzemanyagárak letörésére, akkor is folytatni kell a szabadságharcot, számos rezsitényező van itt még: öngyújtó-utántöltő, szifonpatron, alufólia, háztartási papírtörlő. Nem állhatunk meg félúton, Magyarország jobban teljesít!
Fordítanál energiát a megértésre? Kövesd a Gorillát a Facebookon! |
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2013.06.28. 23:09:19
Második pont. Utolsó általam ismert hír szerint egy huncut fillér sincs a kasszában, amit ne kellene már háromfelé is visszafizetnünk. Akkor konkrétan honnan a tökömből kellene a fentiekhez a pénzt az akármelyik kormánynak előkapnia? Mert csak a homályban botorkálók hiszik azt, hogy bármelyik másik kormány több pénzt tudna a semmiből elővarázsolni. Hát, akkor pedig nincs más, hogy mi tegyük össze azt a pénzt, amibe az ország mindennapjai kerülnek. Ezek után miért várjuk, hogy a kormány komolyan le akarna mondani nagy tömegű adóbevételek forrásairól? Átmenetileg kábíthatnak bennünket, pontosabban azokat, akik a homályban botorkálnak, mindenféle könnyítéssel, de mivel minden költséget nekünk kell megfizetni, hiszen a kormány csak összeszámolni és elkölteni tudja a pénzt, közvetlenül megtermelni nem, így hát oda kell adni minden pénzünket, ami csak van. Még akkor is évtizednyi hátrányban vagyunk a tartozásainkhoz képest.
Hát akkor ne tessék azt követelni, hogy az élet legyen azonnal olcsóbb, és a patásorbán kapzsisága az egyetlen akadály. Mert ez butaság.
olcso 2013.06.29. 00:07:04
Az OMV-vel szembeni fellépés pedig újabb tőkét vonna ki az országból, mint a bankos vagy stb. is.
MarbleC 2013.06.29. 00:10:54
De az egy ortodox tankönyv volt még.
Pont heti hír volt, hogy kivételesen a Közgép nyert egy 19 millárdos tervezett beruházást 30 milliárdért.
Na mondjuk, itt lehetett volna egy fél stadionnyit spórolni és egy-két kórházat rendbe rakni.
MarbleC 2013.06.29. 00:11:49
onmagam 2013.06.29. 00:19:13
inkább 2/3 mint fél, de lehet, hogy annál is több
onmagam 2013.06.29. 00:19:48
olcso 2013.06.29. 00:25:22
cso zsi 2013.06.29. 00:26:05
Évtizedes mutatványa a mindenkori kormányoknak az útdíj, és az üzemanyagáremelés. Gyakorlatilag a hazai magánautósokat, és fuvarosokat (meg minden más, autót használó vállalkozást) szívattak meg ezekkel az akciókkal. Eredendően a külföldi kamionosok generálják a legfőbb problémát, de nálunk inkább bezárták a RO-LA terminál(oka)t. Szegedtől már vonatozhatnának a kamionok. Nálunk a mindenkori vízfej azt hiszi hogy az áthaladó kamionok megvághatók némi útdíjra (ez eddig olcsóbb volt, mint a környező országoké, így a sok ukrán elkerülte Szlovákiát), és üzemanyagköltségre. Azt viszont nem veszik figyelembe, hogy országunk olyan kicsi, hogy egy határon túli tankolással simán áthalad az országon, és tankol a másik határ túloldalán. Holott, a régi üzemenyagjegyhez hasonlóan, a hazai vállalkozások kaphattak volna valami komolyabb visszatérítést. Az útdíjat kiterjesztették az egyszámjegyű utakra is. (sőt, némely kikerülhetetlen kétszámjegyűre is) A hazai vállalkozások számára is. Most érvénye lép a legújabb rendelkezés, drasztikus díjtételekkel.Mit ad isten, a kormány stratégiai partnere azonnal közölte, hogy a költséget továbbhárítja a vevőire. index.hu/gazdasag/2013/06/28/waberers/
Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2013.06.29. 01:09:48
Ám ettől még igaz az, hogy amit a kormány el akar költeni, azt mi termeljük ki. És a kormány akkor is hiánnyal küzdene, ha gyertyafénynél egy hokedlin ülve kockás papíron számolgatná a költségvetést. De nem, persze, bár érzésem szerint nem sok mai alattvaló mondaná magas pozícióba jutva, hogy ezt a drága szolgálati autót tessék rendes pénzért eladni, amit szét lehet osztani a melósok között, ő pedig inkább a Skodájával megy, a mobiltelefonját pedig mindig az irodában hagyja, mert munkaeszköz, nem magáncsevegésre való.
Jó lenne, ha a kormányok tisztességesebben költenék el a pénzünket, de mi magunk is azt akarjuk, hogy többet költsenek, mint amennyi van. Akkor pedig józan ésszel nem várhatjuk, hogy a már meglevő pénzből visszadjanak nekünk. Télen sajnos mégis el fog kezdődni a szavazatvásár.
(Mondanám, hogy kézbesítsük a szívlapátot egypár bőkezű fővezetőnek, de nem rajtunk múlik. Nem emlékszem, hogy húsz év alatt BÁRMELYIK parlamenti frakció indítványozta volna a képviselők visszahívhatatlanságának megszüntetését.)
fehérfarkas 2013.06.29. 01:55:29
A MOL-ban az USÁ-val szövetséges arab olajállamoknak is jelentős részesedése van (Omán 1 céggel, Egyesült Arab Emírségek 2 céggel).
Így egy megoldás marad: a benzin adóterheinek csökkentése, hogy azt 300 Ft-nál átmenetileg a Gyurcsány-kormány csinálta (addig, amíg tartósan vissza nem állt 300 ft alá literje). Csakhogy adócsökkentésről ebben az unortodox szabadságharcos politikában szó sem lehet, amikor minden negyedévben újabb adókat vezetnek be, meg sem várva a következő évi költségvetést.
Summa summárum: az olajtársaságok nyereségéhez nem lehet nyúlni, mert akkor "ide exportáják a demokráciát" - és az adókhoz sem lehet nyúlni (csökkentésileg), mert az meg a kormány unortodox "nem megszorítás" gazdaságpolitikájával ellentétes. Vagyis a benzin ára belátható időn belül érdemben nem fog csökkenni.
fehérfarkas 2013.06.29. 02:02:39
(de bezzeg az "elmúlt8évben" hányszor sipákolt a Fidesz, hogy milyen magas a benzin ára, és kérte a kormánytól a csökkentését, pedig akkor 300 Ft alatt volt a benzin literje)
Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.06.29. 07:11:43
legalábbis úgy nem mint a villany.A nyugdíjasokat közvetlenül alig érinti mennyi benzin ára.Szóval a lakásrezsihez nincs sok köze.
Ennyi erővel a mobiltelefont is csökkenthetnék.
teddybear01 2013.06.29. 09:15:14
Ezen felül van még a havibérlet, ami mindenképp kell, ha ki akarom tenni a lábam a lakásból.
A benzinár változása ugyan érzékenyen érint, mert sok minden ára függ tőle, de nem az a kategória ami nekem mindenképp fontos.
teddybear01 2013.06.29. 09:20:20
Mo.-on talán olyan 70-80 forint az előállítási költsége a benzinnek, de ebben már benne van a kőolaj behozatali vámja is.
das boot 2013.06.29. 10:37:09
Szaúdiaknál azért olcsó, mert a kútfej ár a Gwaharon kb. 5-10 dollár között mozog, tehát kb. 5 dollárcentbe kerül egy liter nyersolaj nekik. A víz pedig azért drága, mert 3+ mbpd olajat égetnek el tengervíz sótlanításra és áramtermelésre.
das boot 2013.06.29. 10:46:58
De persze az emelésekért cserébe kompenzáltak is, és nem korrupt disznó oligarchák és csinovnyinkok zsebébe folyt az extrabevétel, hanem vidékfejlesztésre, egészségügyre, hadseregre, iparra, stbstbstb költötték a zsetont. Az, hogy ez az idióta Erdogan a hülye vallásossága miatt a legprosperálóbb időszakban is fel tudja dühíteni a népét, az őt jellemzi, de nem a török gazdaság állapotát. A jól összerakott adóztatási rendszer az alapja lehet egy fasza gazdaságnak.
Persze tudom én azt Gorilla, hogy tudod te ezt nagyon jól, meg hogy ironizálsz végig, de azét picit belerúgtál most a MOL-ba. Amivel semmi baj sincsen, elvégre Hernádi derékig van mindig az aktuális kormányzat seggében, és a MOL mindig is kiskirály volt idehaza, legyen szó upstreamről vagy downstreamről. Kár, hogy a MOL-t nem a benzinárcsökkentés nyírná ki, hanem a saját pénzügyér top menedzsmentje fogja, amolyan Enron-effektust magyarosítva. Holoda távozásával kb. az utolsó szakember is elment, akinek a szava ért valamit legfelül, és értett is hozzá, a többi közgazdász meg ügyvéd meg pénzügyes szart sem tud arról, a MOL miből csinálja a zsetont. Az új upstream igazgatónál sírva röhögtem, nincs is szebb, mikor bukott BP igazgatókat vesznek fel csilliókért, hogy tovább potyogjon ki részegen a magángépéből.
A MOL éppen 300-al zúg lefelé, és marhára fog fájni a költségvetésnek is a becsapódás. Persze Rosnefték és Lukoilék ugrásra készen várják. :)
teddybear01 2013.06.29. 11:57:03
Máshol a kútfejár sokkal kevesebb, pl. az Északi-tenger fúrószigeteinél kitermelt olaj 3-5 dollárba kerül tonnánként, pedig rettenetesen drága berendezésekkel lehet csak hozzáférni.
Szaúd-Arábiában a kútfejár talán néhány centtöredék, tudok olyan kútról náluk, amit az 50-es években fúrtak ki, és mind a mai napig ömlik belőle az olaj, és volt amikor napi 4400 tonna körül adott.
Ott nem nagyon lehet kútfejköltségről beszélni.
A kőolaj árát főleg az határozza meg, hogy az OPEC éppen mennyit akar lehúzni a vevőkről.
Ráadásul kevered a mértékegységeket. A barell 158,98 liter, míg egy tonna kőolaj térfogata a fajsúlyától függően 0,8 köbmétertől akár 1,6 köbméterig is változhat.
Az, hogy egy tonna kőolajból mennyi benzint lehet előállítani főleg az összetételétől, és az alkalmazott finomítási technológiától függ.
Mondjuk az északi-tengeri Brent olajból, katalitikus krakk-eljárással cirka 1200-1300 liter is kijön. Az algyői "aszfaltosból" csak 5-600 liter benzint lehetett összehozni, cserében igen kiváló, az útépítésnél jól felhasználható aszfaltot(bitument) is adott.
teddybear01 2013.06.29. 12:28:52
Különbem nekem a rezsi jelentős része a kaja, ami viszont egyre drágább. Tegnap a piacon egy fazék leveshez való zöldség olyan 500 forint volt, egy kiló krumpli meg 300 fölött.
Lassan egyre inkább a luxus kategóriába fog tartozni egy hagyományos vasárnapi ebéd.
das boot 2013.06.30. 19:43:34
A nemzetközi standard a sweetsre a kb. 40-45%-nyi finomított termék (jelen esetben benzin) ~160 liter kőolajból. Erről írtam, egyszerűsítettem a felére.
Amikor kútfejárról beszélek, akkor hordóról beszéltem. A szaúdi kútfejár ma hordónként 5-10 dollár, ez tény, lehet városi legendáknak, 50-es évek beli sztoriknak hinni, ma ennyibe kerül kinyerni az olajat a Gwaharról és csatolmányairól, besajtolás, perforálások, stimulálás költségei miatt. Nem is beszélve arról, hogy mennyiben drágítja közvetetten a kútfejárukat a saját felhasználású 3 mbpd olaj, amit elpazarolnak, sótlanításra-áramtermelésre, ami egyharmada az exportmennyiségüknek, olykor negyede.
Az északi-tengeren ez olyan 50 dollár körül jár most, míg a Bakken-shale oil pedig 70-90 dollár körül break even-el. Hordónként, aláhúzva, nem tonnánként, stb. ti. ez a ma elfogadott sztenderd a világpiacon, kb. minden árat ebben adnak meg.
Tudom, az olajiparban tonnáznak, ahogyan a GTL-nél és az LNG-nél is, de árat mindig barrelben és köbméterben/köblábban adnak meg, mert a benchmarkok ehhez vannak kötve. Ha szeretsz számolgatni tonnákra, szíved rajta.