EnergiaGorilla

Végzettségét tekintve közgazdász, szakmáját tekintve energetikus, hozzáállását tekintve aggódó állampolgár. Egy gorilla türelmével.

Friss topikok

  • Éhes ló: @Flyer68: meglehetős spéttel reagálsz, de a kérdésemre adott válaszod megnyugtat: minden kibaszott... (2015.01.29. 10:04) Büszkén, nonprofit módjára
  • lombozódó: polyvinyl 2014.05.31. 18:02:02 Sajna nem tudja, ő csak ott van egy jó fizetésért. Ez ma az orszá... (2014.06.22. 23:06) Üres zsebből, üres zsebbe, nemzeti tulajdonban, biztonságban
  • twentydigitcombination: Hali! "Mostanra már a magyar háziasszonyok is fújják, hogy az USA-ban palagáz-forradalom zajlik." ... (2014.06.17. 11:32) A világ nem elég
  • Netuddki.: Állami? Ami állami tulajdonban volt régen az szükségszerűen lerohadt. Más. Azért kíváncsi lennék ... (2014.04.04. 08:01) 28 nappal később
  • das boot: Frankó írás! (2014.03.19. 13:29) Trükközik-e az MVM?

2013.09.26. 12:32 energiagorilla

Orbánt másolja a brit Munkáspárt, vagy csak szeretnénk úgy olvasni?

Minden média örömmel áldozott egy oldalt tegnap annak a hírnek, hogy Ed Miliband, a brit Munkáspárt vezetője rezsiharcot hirdetett. Politikai oldaltól függően kommentálta mindenki kénye kedve szerint, vagy úgy, hogy Orbán populista példája ragadós, vagy úgy, hogy na tessék, ha ott meglehet csinálni, itt miért nem. Fontos azonban látni az óriási különbségeket, mielőtt végleg megadjuk magunkat annak a tévhitnek, hogy igenis vállalható alternatíva a csökkentett hatósági ár és a tisztán állami energiaszektor.

 

Mert mit is mondott valójában Ed Miliband?

  1. Az energiaárak durván emelkedtek az elmúlt időben Nagy-Britanniában, és ennek gátat kívánnak szabni. – Ez egy teljesen érthető motiváció, minden országban rendre felmerül hogy drága az energia, miért pont Nagy-Britannia lenne ez alól kivétel? Tegyük hozzá, hogy egyébként az Európai átlagnál alacsonyabbak náluk az árak, inkább az alsó harmadhoz közelítenek. De a hirtelen változás nyilván sokakat megvisel, nincs jó bőrben a brit oroszlán, ez tény. Egyébként is, minden ország küzd valahogy az energiaárak ellen.
  2. Abban az esetben, ha nyernének 2015-ben, akkor 2017-ig befagyasztják az árakat. – Ez már egy konkrét ígéret, amiben persze lehet pont ugyanannyi túlzás, mint általában a választási ígéretekben. Azt az elemzők is elismerik, hogy ez lehet egy felső határ megállapítása, vagy az akkori aktuális árak maximálása. Azért ez még messze van a magyar rezsicsökkentéstől, a különadóktól, az infrastruktúrára kivetett adótól, a számlakép-terrortól.
  3. A 6 nagy szolgáltatót feldarabolnák, a verseny erősítése céljából. – Ezt az üzenetet csak nagyon erős aránytévesztéssel lehet úgy értelmezni, hogy Miliband az orbáni útra tévedt volna. Egy ilyen lépéshez versenyhivatali elemzés, döntések sorozata, és a vállalatokkal való egyeztetés lesz szükséges, és ezeket biztosan nem fogja kihagyni a valós folyamat, de egy kampánybeszédben nem várható el, hogy ezt pontosan levezesse valaki. A verseny erősítése meg aztán semmiképpen sem tekinthető orbáni húzásnak.Államosítást még csak nem is említett.
  4. A jelenleginél erélyesebb szabályozói hatóság lesz. – Ez nyilván elsülhet jól és rosszul is. Az ideális egy olyan hatóság, amelyik átlát a szolgáltatói trükkökön, esetleg éppen a privát szférából érkező vezetővel, de nem egy politikai delegált.
  5. A szolgáltatóknak fájni fog. Túl hosszú ideje sanyargatják a népet. – Ez sima retorikai elem, nyilván neki is el kell játszani a nagyhatalmú sündisznócskát, ez belefér. Ettől sem lett orbáni. Na jó, ez azért kicsit hasonlít.
  6. A piac nem működik. – Valószínűleg ez is csak retorikai fogás, hiszen éppen piacerősítési céllal jelentette be a darabolás tervezését is, tehát azért mégis bízik a piacban, csak lendít rajta egyet azzal, hogy az általa oligopolnak vélelmezett szereplők befolyását letöri. De ettől még nem kommunista, CSAK munkáspárti.
  7. Nem utolsó sorban, valószínűleg kevesen emlékeznek, de Ed Miliband talán napra pontosan ezzel kampányolt már 2011-ben is.

A kommentárok mind hivatkoznak bizonyos Timothy Ash londoni elemzőre, hogy szerinte ez orbáni lépés. Ő vezet ugyan egy blogot a feltörekvő országok gazdasági ügyeiről, de azon ilyen kijelentés nem szerepel, talán elemzői hírlevelében, de ezt is kétlem, hogy ezzel traktálná az olvasókat. Lehet, hogy telefonban arra a kérdésre, hogy „ez olyasmi mint Orbán rezsicsökkentése?” azt találta mondani, hogy hasonló. Azóta mindenki ezt szajkózza itthon, hogy lám, másolnak. Mindent egybevetve: két teljesen más dolog a Labour javaslat és a magyar rezsiharc.

Ettől függetlenül is belátható, hogy rendre érik fenyegetések a szolgáltatókat Európa-szerte évtizedek óta, butaság lenne minden ilyen felvetésre rásütni, hogy „nahát, Orbánt másolják”. Minden erőfeszítése ellenére komoly függőségben él ez a kontinens, és a világpiaci áraknak való kitettség rendre begyűrűzik az árakba. Az pedig minden normális kapitalista országban és demokráciában szokás, hogy időről időre összecsap a fogyasztói és a vállalati érdek, ezer és egy ügyben a bébiételek cukortartalmától a mobiltornyok sugárzásán át a magas villanyárakig. Az érdekérvényesítés egy olyan örök harc, mint a jin és a jang. Pontosan ott hibáznak Viktorék (illetve nyilván tudatosan), hogy azt az illúziót keltik az emberekben, hogy ez a harc egyszer és mindenkorra megnyerhető, pontot tehetünk az ügy végére egy rendelettel, és onnantól nem kell résen lenni, nem kell felemelni szavunkat, nem kell felelős polgárként viselkedni, mérlegelni, lemondhatunk ezen jogainkról és átruházhatjuk a hivatalra, az államra, őrá. Vallási tanok építenek hasonló logikára: eljő a megváltás, onnantól nincsenek harcok. A valósághoz inkább Madách van közelebb. „Mondottam: ember küzdj és bízva bízzál.” A rezsiharc nem megnyerhető. Méltatlan eszközökkel pedig különösen nem. 

Fordítanál energiát a megértésre? Kövesd a Gorillát a Facebookon!

55 komment

Címkék: energiapolitika villanyszámla energiapiac portfolioblogger rezsicsökkentés brit munkáspárt


A bejegyzés trackback címe:

https://energiagorilla.blog.hu/api/trackback/id/tr65534539

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kvp 2013.09.27. 00:47:31

Angliaban rezsicsokkentes Thatcher alatt volt. Akkor tenyleg csokkentettek az arakat, meghozza kozpontilag. Sok amerikai tulajdonu szolgaltato ki is vonult a piacrol, masok meg atvettek a helyuket, pl. a francia allam, mert neki meg csokkentett aron is megerte szolgaltatni.

Csigataposó 2013.09.27. 01:17:45

A 6 os pont nem igazan. Az volt mondando lenyege hogy 6 nagy szereplo uralja a piac 90% ez ellehettleniti a versenyt. A veresny pedig egyik legfontosabb feltetele a mukodo piacnak; anaelkul nem beszelhetunk mukodo piacrol.
Szoval azert akarjak feldarabolni oket, hogy legyen valami tiszteseges verseny.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.09.27. 06:50:09

"Minden erőfeszítése ellenére komoly függőségben él ez a kontinens, és a világpiaci áraknak való kitettség rendre begyűrűzik az árakba."

Ez a korai nyolcvanas évek Népszabadságából lett kiollózva?

2013.09.27. 07:47:02

@neoteny: Amúgy igaz. Az élet nem más, mint függőségek sűrű hálója. A gazdaság padig az élet része.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.09.27. 08:09:28

@fagyospityóka:

" Az élet nem más, mint függőségek sűrű hálója."

Ha ez így van akkor értelmetlen az hogy "[m]inden erőfeszítése ellenére".

Az pedig hogy "a világpiaci áraknak való kitettség rendre begyűrűzik az árakba" egy tautológia.

DezInf 2013.09.27. 08:20:48

@neoteny:

Persze, te olcsóbban kapod a benzint a benzinkútnál, mert rólad tudják,hogy hozzád nem érnek el a pijaci árak változásai:)

A benzinkutas mit szólt a verziódhoz?

A tatukat meg ne becsméreld légyszi, aranyos kis állatkák. Ráadásul nem benzinnel működnek. Semmi közük az energiapolitikához:)

hu.wikipedia.org/wiki/Tautol%C3%B3gia

Éljenek a tatuk!

neoteny · http://word.blog.hu 2013.09.27. 08:30:03

@DezInf:

"Minden erőfeszítése ellenére komoly függőségben él ez a kontinens, és a világpiaci áraknak való kitettség rendre begyűrűzik az árakba."

Mi ennek a két állításnak az információtartalma?

DezInf 2013.09.27. 08:35:23

@neoteny:

Korán hajnalban betámadsz ilyen bonyolult kifejezésekkel a hajnali első kávé előtt. Aztán félreérthető módon a tatukra támacc.
Csodálkozol ha valaki rádmorog? :))

Az általad kifogásolt mondat szintaktikailag rendben van. Szemantikailag ismétlést tartalmaz.

Ezt pont hajnalban kell kérdezned?

Legalább szólnál, hogy az érdemi válasz előtt mindenki igya meg a hajnali kávéadagját:D

neoteny · http://word.blog.hu 2013.09.27. 08:48:12

@DezInf:

"Szemantikailag ismétlést tartalmaz."

Az első fele értelmetlen (különösen ha elfogadjuk fagyospityóka "[a]z élet nem más, mint függőségek sűrű hálója" állítását); a második fele meg egy tautológia: az áraknak való "kitettség" okozza az árakat.

A "begyűrűznek a világpiaci (benzin)árak" meg egy korai nyolcvanas évekbeli frázis volt ami gyakran előfordult a Népszabadságban.

Amatőr 2013.09.27. 08:57:51

@kvp: Hogy a világgazdaság szálait kik és hogyan mozgatják, az bizonyíthatatlan. Minden valószínűség szerint ügyesen a háttérben maradnak.

Az ellenben kétségtelen, hogy az orbánék unortodox/újnacionalista/globalizációellenes/fenetudjamilyen politikája Európában egyre több helyen talál követőkre! Alaposan belekavart az állóvízbe! Ami pedig a pénzvilág irányítóinak nagyon nem felel meg.
Én újszülött vagyok; nekem a "Pénz urai" c.előadás a You tube-on igazán megrázó volt. Talán ha a középiskolákban ilyesmit tanulna az ifjúság, akkor kevesebb devza hiteles lenne.

Ha még nem láttad volna, itt megnézheted:
www.youtube.com/watch?v=yWtSybpEDK8

Szóval lehetséges, hogy kishazánk az az ici-pici lyuk a pénzvilág gigalufiján, amitől az egész leereszt és összezuhan.
Ha pedig ez így van, akkor már megszületett a kilövési engedély orbánra is és ránk is.

mrZ (törölt) 2013.09.27. 08:58:27

A britek eddig elég jól viselték a living standard csökkenését, egy kis populizmust nem kell felfújni.
A villanyszámla egyre barátságoasabb lesz, a szélenergia beszállítói ára a bekerülési költségek leírása után drasztikusan esik. Az atomerőművek leállítása a szubvenciók megszüntetése miatt biztosra vehető, utána már semmi akadálya a valós árversenynek.
Naprakészen:
www.renewableuk.com/en/renewable-energy/wind-energy/uk-wind-energy-database/
www.gov.uk/government/publications/low-carbon-and-environmental-goods-and-services-2011-to-2012
A földgáz számla a szigetelés függvénye. A hagyományos épületeknél magas, de a szigetelés után már kifejezetten alacsonynak számít.

DezInf 2013.09.27. 09:04:04

@neoteny:

Begyűrűznek, vagy nem?

Mindig azon akadok ki, amikor arrogáns tóni kijelenti,hogy a cocik háromszorosára emelték a gáz árát.

A gondjaim a következők:

- a fidex miért emelte a hatósági árakat amikor csak megtehette
- mennyivel emelték a cocik a benzin árát, és mennyivel a fidex
- milyen irányban változtak az energiahordozók árai a világpiacon
- a háromhatvanas kenyérre sem emléxik már senki

Mintha lenne összefüggés a kőolaj és a gáz aktuális világpiaci ára közt.
A forint árfolyamváltozása is mások bűne.

Ez is valami foximaxis megállapítás lehet:)

neoteny · http://word.blog.hu 2013.09.27. 09:18:07

@DezInf:

"Mintha lenne összefüggés a kőolaj és a gáz aktuális világpiaci ára közt."

www.infomine.com/investment/metal-prices/natural-gas/all/

www.infomine.com/investment/metal-prices/crude-oil/all/

A földgáz ára megharmadolódott az utolsó 5 évben (legalább is az amerikai piacon) és ott van ahol kb. 15 évvel ezelőtt volt -- nominális dollárban (az inflációt nem számolva).

A nyersolaj ára kb. 15%-al csökkent az utolsó 5 évben és kb. a négyszerese annak ami 15 éve volt.

Peterpapo 2013.09.27. 09:36:31

"Az élet nem habos torta."

Nem értem mit értekeztek itt hülyeségekről, mikor ennek az egésznek az a lényege, amit eddig is nagyon jól tudtunk. Nem Orbán szarta a spanyolviaszt. Már csak azért sem, mert nem spanyol. Mármint Orbán. Viszont a passzát szelet sem ő fingotta.

DezInf 2013.09.27. 10:05:57

@neoteny:

Nem venném viszonyítási alapnak sem 2001-et, sem 2008-at.
Az amerikai földgázpiac meg egy másik világ, mi nem onnét vesszük a gázt.
Az amerikaiaknál a palagáz kitermelése jelentősen megváltoztatta az ottani viszonyokat.

Szóval az a 15%-os olajár csökkenés 2008-hoz képest nem tartanám mérvadónak.
2009-hez viszonyítva meg 80%-os emelkedésnek is vehetjük.
A tendencia az ami 2009 óta kvázi töretlenül emelkedő.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.09.27. 10:17:11

"A 6 nagy szolgáltatót feldarabolnák, a verseny erősítése céljából."

Igen, ez a valódi megoldás. Ezt kellene utánozni.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.09.27. 10:18:41

@DezInf:

Hát ha te semmit nem kívánsz "viszonyítási alapnak" venni, akkor hozz te példákat arra hogy "[m]intha lenne összefüggés a kőolaj és a gáz aktuális világpiaci ára közt."

acetil 2013.09.27. 10:21:53

a legfontosabb kimaradt, ha ezek államosítanak, akkor a cél rendszerint haveroknak továbbadás. dohány, takarék, tankönyvterjesztés. itt is ez az igazi cél, ebben sok pénz van, valakik le akarják nyúlni. a nyereséges részt, pl. az ipari fogyasztókat kiszervezik havernak, a lakossági üzletágat meg hagyják államiban hogy az állam finanszírozza a veszteséget.

DezInf 2013.09.27. 10:25:46

Az egész rezsicsökkentés csak szavazatszerzési manipuláció sajnos.
Fenntarthatóságára a mai napig senki sem látott hatástanulmányt a kormány részéről.

index.hu/gazdasag/energia/2013/09/27/mar_csak_harmat_kell_aludni_es_a_mienk_az_e.on/

Simlicskáné nyilatkozata hab a tortán. Az MVM-nek nonprofit módon kell szolgálnia a lakosságot.

Ezt sem gondolták át eléggé.
Mekkora lyukat fog ez ütni a költségvetésben?
Milyen hatással lesz ez a nem lakossági fogyasztókra?

Egy nonprofit MVM hogyan fogja támogatni az aktuális kormányok talpnyalóit?

Ilyen tempóban a választásokhoz közeledve már azt fogják ígérni, hogy a fogyasztók a fogyasztásuk alapján megkapják a befizetendő ellenérték kétszeresét.

Unortodoxia a köbön. Na ezt másolja le az a szakadék szélén álló és tétován ingadozó zimperlista nyugat:)))

Zakk (törölt) 2013.09.27. 10:32:59

Kit érdekel hogy a brit szocik mit ígérnek, akkor amikor mindenki nagyon jól tudja hogy ha egy népszavazást tartanának Nagy Britanniában az unióból való kilepésről akkor a szavazatok kb. 60 % a kilepés mellett szólna. Amit te csinálsz itt kedves blogger az egy hangulatkeltő politikai fizetett hirdetés.

DezInf 2013.09.27. 10:35:28

@neoteny:

Az E-on által kötött hosszútávú gázszerződés publikus részét már többször megvitatták itt is.
Nem ismételném azokat az összefüggéseket amiket a szerződés tartalmaz.
Pl. az el nem fogyasztott - de a szerződésben rögzített és nem átvett- gázmennyiségért is fizetni kell. .... az átvételi ár függvénye bizonyos típusú kőolaj hordónkénti árának is bizonyos képletek szerint ..... stb,stb .... a nagy része meg nem publikus:)

Meg sem fordult a fejemben, hogy vitázzak veled.

Amire valójában reagáltam az az, hogy az üzemanyagok árában valahogy nem érezzük az általad említett 15%-os csökkenést.

energiagorilla 2013.09.27. 10:38:12

@neoteny: Némi magyarázat akkor a mondathoz. "Minden erőfeszítése ellenére komoly függőségben él ez a kontinens, és a világpiaci áraknak való kitettség rendre begyűrűzik az árakba.". A világpiaci NYERSANYAG árak gyűrűznek be a FOGYASZTÓI árakba. Akármilyen hülyén hangzik a begyűrűzés szó, ez jelen esetben tényleg nem csak modoroskodás, ugyanis nem direkt az összefüggés. Sokban befolyásolja a végfelhasználásig kialakuló árakat az országok behálózottsága, a megújulók aránya a termelésben. Sok közvetett hatás van, ezekről írtam is korábban. Például a palagáz globális árletörő hatása Európában alig jön át, viszont növeli a szénfelhasználást, mert az is olcsóbbá válik a gáz mellett. Ez nevezhető "begyűrűzésnek", mert a tóba potyogó kavicsok keltette hullámok... de innentől már nyilván érted. :)

Zakk (törölt) 2013.09.27. 10:38:23

@DezInf: milyen fenntarthatóságról beszelsz??? Akkor is volt áram, és meleg víz mielőtt eladták ezeket a cégeket a benyomuló vadkapitalistáknak. Megfizethető áron. A helyzet az hogy egy darab erőművet nem építettek vagy újítottak fől amióta itt vannak. Ahogy a T-home - Matáv vásárlás sem hozott valódi fejlesztést csak profit maximalizálást. pl a Svábhegyen Budapest közepén meg mindig telefonkábelen netezel őskori sebességgel.. Fenntarthatósági tanulmány...Miről beszélsz????

energiagorilla 2013.09.27. 10:40:59

@Zakk: Éppen arról írok, hogy a sokmindenféle politikailag befolyásolt kommentár mellett mit mondott a pali valójában. És akkor én vagyok a fizetett hangulatkeltő? Nem értelek. Nem inkább az a hangulatkeltő, aki a külföldi történéseket úgy interpretálja, ahogy neki jólesik?

energiagorilla 2013.09.27. 10:42:10

@Zakk: "A helyzet az hogy egy darab erőművet nem építettek vagy újítottak fől amióta itt vannak." Na ha valami, akkor ez az állításod hangulatkeltő. És teljességgel hamis.

DezInf 2013.09.27. 10:51:25

@Zakk:

Belecsaptál a lecsóba :)))

"milyen fenntarthatóságról beszelsz??? "

Az átkosban max. kapcsolt vonalon BBS-ezhettél 14.4 k-s modemmel maximum.
Azt nem mond, hogy nem előrelépés a zinternet, a kapcsolt vonali 56K-s modem?
Azannyát az elégedetlenkedőknek:))

Nektek már ADSL sem jutott?
Hol vannak a konkurens kábeltévé szolgáltatók?

Csak zárójelben megjegyzem, hogy mostanság költöttek el több tízmillijárd forintot a kistérségi szélessávú internethozzáférés biztosítására. Igaz frissen alapított offspór cégek nyertek kdnp-s előélettel.

Amúgy mi a véleményed a GE Tiszaújvárosi erőművéről, amit nemrég leállítottak?

" Fenntarthatósági tanulmány...Miről beszélsz????"

Hatástanulmány, majdnem olyan mint a környezet tanulmány:D

Zakk (törölt) 2013.09.27. 10:54:36

ok. akkor vagy szocialista elkötelezett vagy vagy csak es kizárólag a külföldi energiacégek érdekeit képviseled. Ma Magyarországon, magyar ember ne védjen külföldi érdeket. Az energia szektor eleve érinthetetlen kellett volna legyen mint stratégiai ágazat, de tovább megyek, a Mol a Malév, a Matáv és az összes energia elosztó és szolgáltató rendszer stratégiai fontosságú, magyarul NEM ELADHATÓ. Te döntöd el hogy européer szoci akarsz e lenni vagy felelősen gondolkodó magyar ember...A mi hazánkban úgy tűnik csak az egyik lehetsz. És csak halkan jegyzem meg, ehhez nem kell turul vérű árpádsávos szittya magyarnak lenni..ez józan ész kérdése. Üzlet csak akkor jó ha mindkét fél megkapja amit akar..És ebben az üzletben vagy ezekben az üzletekben a magyar fél csak vesztett.

DezInf 2013.09.27. 11:05:02

@Zakk:

Szerintem közgazdász lehetsz aki ért a gazdasági joghoz is.
Azért a rendszerváltás utáni állapotokat újra kellene tanulmányoznod a Bokros-csomagig. Az mintha kiesett volna széles látókörödből.
Egy dolog az amit szeretnénk, a másik dolog meg az volt, hogy túl kellett élni az adott helyzetet államcsőd nélkül.
Néha az is csodának tűnik, hogy sikerült idáig eljutni és még maradt is olyasmi amit érdemes állami segítséggel "ellopni".

Zakk (törölt) 2013.09.27. 11:10:53

@DezInf: Te azt feltételezed, sajnos sok más emberrel egyetemben, hogy mindaz a fejlődés ami Magyarországon végbe ment az elmúlt 20 évben az informatika és energia szektorban,de egyéb más területeken, nem jöhetett volna létre ha nincs a nyugati "segítő és önzetlen kéz" Sajnálatos ha így gondolod,mert nem így van.

Zakk (törölt) 2013.09.27. 11:13:29

Le kell egyszerűsítsem a dolgot. Ahogy minden angol is teszi egyébként..és nem vádolják bűnös nacionalizmussal :) Senki nem pofázhat bele a dolgainkba. Senki nem nyerészkedhet rajtunk. Vagy velünk vagy vagy ellenünk, nincs köztes állapot. További szép napot.

DezInf 2013.09.27. 11:16:43

@Zakk:

Igazad van, önerőből majdnem a vas és acél országává váltunk. A többi ismert ...

Azt még a kormány is elismeri, hogy a beruházások 97 %-át EU-s támogatásból valósítjuk meg.

A szép álmokkal mindig az a baj, hogy a legrosszabbkor csörren meg a vekker:)

neoteny · http://word.blog.hu 2013.09.27. 11:17:55

@DezInf:

Mi a helyzet a palagáz mo-i kitermelésével? Ha az amerikaiak számára meglehetősen olcsó lett a földgáz a megnövekedett palagáz-kitermelés miatt, hogyan lehetséges hogy a magyarok nem törik magukat az állítólagos hatalmas (2,000,000 millió m3) palagáz-készletek kiaknázásában? Ha létrejönne egy egészséges palagáz-kitermelés az országban, akkor nem kellene megvenni az orosz földgázt: fűteni is lehetne magyar földgázzal, hőerőműveket is lehetne üzemeltetni (jóval tisztábban mint szénnel), vegyiipart is lehetne rá építeni ... számomra nagyon furcsa hogy nem alakultak még vállalkozások a tempós kitermelésre.

acetil 2013.09.27. 11:22:35

@Zakk:
"Senki nem nyerészkedhet rajtunk."

mit szólsz ahhoz, hogy a fidesz felemelte háromszorosára a dohányon a profitot, miután lenyúlták a terjesztését?

te itt nagy szavakat írsz le, ők meg nyerészkednek rajtad.

acetil 2013.09.27. 11:24:20

@neoteny: kicsit olvass utána. európában sokkal mélyebben van a palagáz mint az amerikaiaknál. próbálkoztak nálunk is, nem éri meg.

DezInf 2013.09.27. 11:28:44

@neoteny:

Az amcsiknál kicsit nagyobb területen, nagyobb tőkével folyik a kitermelés.
A környezeti hatások miatt már elkezdtek aggódni a zöldek.
Van előnye, hátránya és némi kockázata is.

Nálunk hiányzik a tőke, ......... + a környezetszennyezés..... zöldek ....
sűrűn lakott területen nem biztos, hogy az ott lakók örülnének az ilyen technológiának ....

neoteny · http://word.blog.hu 2013.09.27. 11:37:29

@energiagorilla:

"A világpiaci NYERSANYAG árak gyűrűznek be a FOGYASZTÓI árakba."

Ez triviális: egy termék ára tartalmazza az előállításának (és pl. szállításának) költségeit, beleértve a felhasznált nyersanyagok árait.

"a palagáz globális árletörő hatása Európában alig jön át"

Ez lehetséges, akkor viszont nem "globális" az árletörő hatás, hiszen az EU még mindig a legnagyobb gazdasági tömböt képviseli a világon.

"növeli a szénfelhasználást, mert az is olcsóbbá válik a gáz mellett"

Ez nem világos számomra. Azt írtad hogy az olcsóbb gáz "alig jön át" Európába: hogyan teszi akkor az olcsóbbá a szenet?

neoteny · http://word.blog.hu 2013.09.27. 11:40:27

@DezInf:

Hát ha olyan gazdag Mo hogy megengedheti magának hogy ne aknázza ki a lehetőségeit ...

neoteny · http://word.blog.hu 2013.09.27. 11:43:01

@acetil:

"nem éri meg"

Létezik olyan földgázár ami mellett megéri; éppúgy ahogy létezik olyan olajár ami mellett megéri kitermelni Kanadában az olajat az albertai olajhomokból (ami költségesebb mint lefúrni és bugyog fel a kőolaj).

2013.09.27. 11:46:40

@Zakk: Ez így nem igaz. MATÁV privatizáció előtt hónapokat kellet várni egy telefonvonalra, ma ingyen adják, azonnal. És ez csak egy példa.

2013.09.27. 11:49:20

@Zakk: Ezt az idiotizmust!

2013.09.27. 11:54:05

@Zakk: Sajnos így van. Akármennyire fújsz a külföldiekre, nélkülük nem keveredtünk volna ki a trutyiból. Nézd meg a MÁV-ot, BKV-t, a volánokat, az iskolákat és az egészségügyet. Ott nincs külföldi, és - néhány tiszteletet érdemlő de ritka kivételtől eltekintve - nemhogy fejlődés de még szintentartás sem. Az més kérdés, hogy az akkori tárgyalóink lehettek volna keményebbek (hogy ne a "kevésbé mohó" kifejezést használjam).

2013.09.27. 11:54:55

@Zakk: Dehogy nincs. Okosan és keményen kell alkudozni.

mrZ (törölt) 2013.09.27. 11:58:03

Nálunk is megy a fracking.

"2011 végén technikailag sikeresen lezajlott a Beru-4 kút hidraulikus repesztése. "
www.mol.hu/evesjelentes2011/uzleteink/upstream
Azóta újabbakat terveznek.

Gondolom az sem véletlen hogy a békés-csongrád gáztermelő vidéken a legnagyobb az arzénes vizek aránya, nagyon lyukas már a föld a sok fúrástól és repedezett a gáztározók nyomásváltozásitól.
De azért csak előre, semmi sem drága.

energiagorilla 2013.09.27. 12:04:39

@neoteny: Gázt nehéz áthozni tengeren, de szenet könnyű. Amcsiknál a palagáz kiszorítja a szenet az energiatermelésből, a szén így olcsóbb lesz, és megéri áthozni az EU-ba, és itt elégetni, illetve megnyitni újra az EU szánbányáit, de azt meg inkább a szélerőműveknek és a lezárt atomreaktoroknak is köszönhetjük, erről volt is egy korábbi bejegyzésem.

Én a magam részéről örülök, ha Magyarország kimarad a palagáz forradalomból. Vagy várjon vele 5-10-15 évet legalább, míg kiderül, hogy milyen következményei vannak az élővilágra, beleértve az embert is. Magyarország egyik legkomolyabb kincse a víz a föld alatt. Ezt széjjelfúrkálni az olcsó gáz reményében brutális hiba lenne, szerintem.

acetil 2013.09.27. 12:26:10

@neoteny:
igen, létezik olyan ár ami mellett megéri. azt írtam, hogy a mostani árak mellett nem éri meg. olvas már utána, ha megérné már csinálnák, próbálták, nem éri meg.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.09.27. 13:52:51

@acetil:

"azt írtam, hogy a mostani árak mellett nem éri meg."

Hol?

neoteny · http://word.blog.hu 2013.09.27. 14:16:52

@energiagorilla:

"Gázt nehéz áthozni tengeren, de szenet könnyű."

Igazad van: In 2012, the U.S. sent about 66.4 million short tons (60.2 million metric tons) of coal across the Atlantic, 23 percent more than the year before.

www.bloomberg.com/news/2013-05-08/u-s-should-export-natural-gas-not-coal.html

"Magyarország egyik legkomolyabb kincse a víz a föld alatt. Ezt széjjelfúrkálni az olcsó gáz reményében brutális hiba lenne, szerintem."

Published peer-reviewed data suggest that there is a low and probably manageable risk to ground water from fracking, whereas the potential impacts on the atmosphere from associated methane emissions and the risks of increased seismicity are less well known.

www.epa.ie/pubs/reports/research/sss/UniAberdeen_FrackingReport.pdf

neoteny · http://word.blog.hu 2013.09.27. 14:18:04

@acetil:

Akkor meg is tudod mutatni hogy hol írtad.

acetil 2013.09.27. 14:32:17

@neoteny: te most szórakozol? nem tudsz visszaolvasni?

tessék...

acetil 2013.09.27. 11:24:20
@neoteny: kicsit olvass utána. európában sokkal mélyebben van a palagáz mint az amerikaiaknál. próbálkoztak nálunk is, nem éri meg.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.09.27. 14:38:39

@acetil:

Ebben hol írtad hogy "a mostani árak mellett" nem éri meg?

acetil 2013.09.27. 14:53:07

@neoteny: nyertél, úgy kell értelmezni amit írtam, hogy a jelenidőben zajló vitához egy 500 évvel ezelőtti adatot teszek hozzá. nyilván. na kopj le.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.09.27. 15:07:57

@acetil:

Lengyelországban miért éri meg a mostani árak mellett? Annyival kevésbé mélyre kell fúrni?

Ami pedig Makót illeti:

Preparing to Test the Kútvölgy-1 Well, Hungary

The Kútvölgy-1 well was the first of a planned three well programme to evaluate the gas potential of the Algyő formation in the Makó Trough. As expected, the top of the Algyő formation was encountered at 1,855 feet (2,985 meters) and the well then penetrated an alternating sequence of sandstones, siltstones and shales over a gross interval of 199 feet (320 meters) to total depth (TD), with gas shows throughout. Two conventional cores have been taken and extensive wireline logs were run.

As planned, the well has been cased to TD and is now suspended. Technical evaluation of the well results has been concluded and preparations are now well underway to complete and test this well. The process will involve conventional testing of up to 8 gas bearing intervals as a first phase. A decision on whether hydraulic fracturing of the penetrated tight sands is required will be made upon evaluating the results of conventional flow tests. We expect testing operations to commence before the end of November.

www.rigzone.com/news/oil_gas/a/128848/Falcon_Oil_Gas_Update_on_Australia_Hungary_South_Africa_Assets/?all=HG2

neoteny · http://word.blog.hu 2013.09.27. 15:17:39

@neoteny:

"1,855 feet (2,985 meters) [...] 199 feet (320 meters)"

A lábban megadott számok nyilvánvalóan hibás konverzió eredményei: valaki azt hitte hogy egy láb az ~1,6 méter (a mérföld/km analógiájára).
süti beállítások módosítása